Jeugdschakers op het NK E

19 en 20 mei 2019 - Mooie dagen met mooie partijen van Emma Barbier tijdens het NKE in Waalwijk. Zij verzilverde haar unieke openingen met een gedeeld derde plaats bij de meisjes, en op weerstandspunten uiteindelijk de vierde prijs. (6.5 uit 9) Emma: Knap gedaan

Paastoernooi

Tekst Titus Hylkema,  Raadsheer Corbulo, 18 april 2019

Afgelopen donderdag werd in de Mantel het jaarlijkse Paastoernooi van Raadsheer-Corbulo gehouden, waarbij ook de leden van SV Voorburg, onze naburige vereniging, waren uitgenodigd. Als vanouds werd er in twee groepen gespeeld, poules A en B, die in sterkte misschien een beetje, maar in competitief opzicht geenszins voor elkaar onderdeden. De gezelligheid staat bij dit toernooi altijd voorop en het werd ook een mooie avond.

Onze voorzitter, Rob, had weer voor de prijzen gezorgd en alvast een van de te winnen Paasstollen aangesneden. Letterlijk een voorproefje van wat er zoal te winnen viel. Ondergetekende, Titus, had de indeling van deze avond op zich genomen en hield gedurende de eerste paar wedstrijden ook de uitslagen bij. Later nam Edo een deel van die taak over.

Poule A bestond uit 8 man, waarbij ook drie mannen van Voorburg waren ingedeeld: Rob van de Kamp, Atul Vaiskampayan (onthoud die naam) en de oude vos Farid Al Patty. En van de eigen vereniging stonden vijf eager beavers aangetreden om het rapidtoernooi zo mogelijk in hun voordeel te beslechten.

Tot het laatst was het een spannende strijd met een paar serieuze kanshebbers. Muhannad Kamar wist uiteindelijk de meeste punten te verzamelen en werd eerste met 6 gewonnen partijen; hij verloor alleen een partij van Joost Scholten, die met 5 uit 7 ex aequo eindigde met Atul Vaiskampayan. Aardig om te zien dat deze drie toppers in hun onderlinge partijen telkens een punt aan een van de andere twee spelers moesten afstaan. Dat geeft de spanning in de strijd om de groepswinst mooi weer. Verder was ook Sjaak van As in goede doen met een score van 4½ punt. Bert van Dijken werd vijfde met 3 punten en Titus Hylkema, Farid Al Patty en Rob van de Kamp eindigden op de laatste drie plaatsen met resp. 2, 1½ en 1 punt.

Poule B was zeker niet minder spannend. Naast de oude cracks van onze eigen vereniging viel hier de jonge Voorburger, Rudraksha Garg, op. Jongelui mag je nooit onderschatten en dat geldt eens te meer bij het rapid schaken. De sterkteverhoudingen lagen niet ver uit elkaar en dat blijkt ook uit de uitslagen. Jan de Pree maakte een uitstekende indruk met 5 gewonnen partijen uit 5 gespeelde wedstrijden, maar werd net geen groepswinnaar. Hij kwam wat later binnen en miste daardoor de eerste twee wedstrijden. Jelle van der Heide en Edo Nitzsche konden daarvan ‘profiteren’ in de zin dat zij een ongetwijfeld lastige tegenstander waren kwijtgeraakt, maar zij hadden natuurlijk ook het nadeel dat zij daardoor een wedstrijd minder speelden. Daardoor was het Jelle van der Heide die net een half puntje extra wist te scoren en er met de groepswinst vandoor ging: hij behaalde 5½ punt uit 7 partijen. De tweede plaats was dan toch voor Jan de Pree met 5 uit 5, terwijl Edo daar net achter lag met 5 punten uit 6 partijen. De vierde plaats ging naar Bert van de Sluis 3½ uit 7, terwijl Rudraksha Garg en Bart Walder met 3 punten gelijk op plaats vijf eindigden. Willy Ahn en Rob Heufke waren de hekkensluiters met respectievelijk 1 punt en 0 punten.

Aan het eind van de avond kon iedereen een prijs uitzoeken en kunnen we terugzien op een geslaagd toernooi.

Chessity voor jeugdleden

Update: Per maart 2019 geldt dit aanbod ook voor de senioren en de ouders/broertjes/zusjes van de junioren van onze vereniging.

Graag willen we de jeugd van Schaakvereniging Voorburg de gelegenheid geven om gebruik te maken van het online programma Chessity. Dit oefenprogramma is online te gebruiken op chessity.com

Wij zien dit programma als een aanvulling op de stappenmethode met de volgende voordelen:

- kinderen vinden het leuk om achter de computer te leren

- het programma is goed opgebouwd

- de kinderen worden gekoppeld aan een trainer van onze schaakvereniging

- de voortgang wordt door de schaaktrainer van de vereniging gevolgd en kan worden besproken in de gewone lessen op vrijdagavond.

- door inkoop via de vereniging bedragen de kosten slechts € 10,00 per jaar. (in plaats van € 39,90)

- Het programma bestaat uit een gedeelte voor beginners, maar ook een gedeelte voor gevorderden om hun spel te verbeteren.

Heb je al een account bij Chessity, geef dan je gebruikersnaam door aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Heb je nog geen account, dan maken wij die, na jouw aanmelding via [ dit aanmeldformulier ] voor je aan.

Kosten: € 10,00 voor één jaar.

Aanmelden via dit formulier: [ KLIK HIER ]

Schaaknieuws februari 2019

Een aantal keren per jaar verspreiden we, samen met Wijkvereniging Essesteijn, een folder in de wijk. Zo'n 2400 exemplaren worden er totaal gedrukt en rondgebracht. Met deze uitgaves hopen we de wijkbewoners te stimuleren om een keer langs te komen bij de schaakavonden en uiteindelijk mee te gaan schaken.

Dit keer mocht ik een stukje schrijven over mijn weg van beginnende schaker tot clubschaker. Geen makkelijke route, maar wel een hele leuke ervaring.

Schaken tijdens de feestdagen

Tijdens de Kerstvakantie wordt er niet geschaakt voor de interne competitie, maar er kan natuurlijk wel geschaakt worden. Op donderdag 27 december houdt Raadsgeer Corbulo haar jaarlijkse Kersttoernooi. Het toernooi wordt gehouden in De Mantel en start om 20.00 uur. Het inschrijfgeld is 2 euro.

Op dinsdag 8 januari luidt Schaakvereniging Voorburg het nieuwe jaar in met het Champagnetoernooi. Het toernooi wordt gehouden in Wijkcentrum Essesteijn en start om 19.45 uur. Vanaf 19.30 kan je binnenlopen om bij te praten over de feestdagen.

Verslag NK Freestyle Chess

Met veel plezier heeft de schaakvereniging Voorburg meegewerkt aan het NK Freestyle Chess 2018. En wonder boven wonder vielen twee leden van de vereniging in de prijzen: onze jeugdtrainster Fong Li Caljé als tweede en Wouter Doorn, spelend bij de senioren, als derde.

Hieronder een verslag van de wedstrijdleider Bauke Hoogland van deze bijzondere dag.

NK Freestyle Chess 2018 in Voorburg wederom geslaagd

Op zaterdag 10 november was het dan eindelijk zover: het NK Freestyle Chess 2018. Voor de derde maal heeft Stichting ILANZ Schaakpromotie deze Nederlandse Kampioenschappen georganiseerd met medewerking van Schaakvereniging Voorburg. De vorige edities stammen uit 2013 en 2017. Met het enthousiasme en de feedback die we wederom van de deelnemers hebben ontvangen, kunnen we als organisatie dan ook niet anders dan de ambitie uitspreken om dit toernooi vanaf heden jaarlijks te blijven organiseren.

Freestyle Chess: of te wel, elke ronde een andere variant op het schaakspel. Zelfs voor iedere doorgewinterde schaker bleek dit opnieuw een oorzaak te zijn voor hoofdbrekens. Ook ondergetekende kwam als wedstrijdleider af en toe bijzondere situaties tegen, maar arbitraire besluiten die in winst- of verlies hebben geleid, bleven gelukkig uit.

André Wagner, toernooiwinnaar van de 2017 editie, deed ook weer mee. Vol goede moed, maar vooral ook met veel spanning om als titelhouder de titel te verdedigen. Met een verdubbeling van het aantal deelnemers beloofde dit toernooi op de voorhand al spannend te worden. Om alvast wat te verklappen: één deelnemer slaagde erin om al zijn partijen te winnen, maar wist het toernooi niet te winnen. Hoe dit kon? Dat leest u hieronder.

De varianten kwamen gedeeltelijk overeen met de varianten van 2017, zodat er toch een klein voordeel is om ieder jaar mee te doen. Andere varianten waren nieuw. Zoals bij de voorgaande edities zijn alle deelnemers voorafgaand aan het toernooi geïnformeerd over de te spelen varianten, om voordelen gelijk te trekken. Generiek zullen kinderen flexibeler omspringen met het meedelen van nieuwe varianten dan vastgeroeste schakers, waaronder ondergetekende zelf. Tussen de ronden door werd er in de grote zaal flink geoefend.

De gespeelde varianten:

- Adviesschaak: je adviseert je tegenstander met welke stelling die moet gaan spelen. Na 10 zetten wisselt het bord en speel je verder met de stelling die je tegenstander geadviseerd heeft ... Helaas was er niemand die op dit moment aan de tegenstander wilde laten zien hoe goed je kon schaken, de een probeerde een nog ellendigere stelling aan de tegenstander te geven dan de ander. De toon voor het toernooi was gezet!

- Cilinderschaak: een absolute must-have voor een variantenschaaktoernooi. Het meest venijnige trucje dat altijd terugkomt is de loper die aan de ene kant van het bord eraf gaat, en aan de andere kant de dame er vervolgens vanaf snoept. Voor het slaan van de koning (wat op eenzelfde wijze mogelijk is) hadden we voorafgaand aan het toernooi een oplossing bedacht: de eerste onreglementaire zet betekent een tijdstraf van 2 minuten en bij de 2e onreglementaire zet mag de winst geclaimd worden. Met instemming van alle deelnemers was dit een mooi alternatief om te voorkomen dat iedere ronde meerdere wedstrijden geclaimd zouden worden met onreglementaire zetten, die maakt immers iedereen.

- Discriminatieschaak: stukken mogen alleen slaan indien het aanvallende stuk op dezelfde kleur staat. Met uitzondering van de paarden: anders zijn die nutteloos. Mat zetten is hier een hele uitdaging. Als wedstrijdleider zag ik een mooie partij waarbij wit bang was voor een matdreiging met de dame, echter: als de (gedekte) dame voor een koning staat dan kan de koning 'gewoon' naar het veld ernaast lopen, dat heeft immers een andere kleur en dan staat de koning niet meer aangevallen. Afijn, beide spelers hadden dit nog niet helemaal door en dat maakte de wedstrijd er eigenlijk alleen maar leuker op om naar te kijken.

- Krimpschaak: als een rij of kolom leeg wordt, dan verdwijnt deze lijn en schuiven alle stukken boven de rij of rechts van de kolom op naar veld a1. Bij een van de mooie partijen zag ik dat op veld C4 een pion promoveerde tot een dame, om niet veel later de tegenstander te doen opgeven ...

- Lawineschaak: na iedere zet van jezelf, moet je óók een pionzet van je tegenstander doen (maar je mag niet slaan met die pion). Én, als je niet een pionzet kan doen van je tegenstander, dan win je de partij (omdat je je zet niet kan afmaken). Iedereen was druk bezig om de pionnen van de tegenstander vast te zetten. Helaas had de titelverdediger het precies andersom begrepen, tot verbazing van zijn tegenstander. De titelhouder zorgde ervoor dat zijn tegenstander een mooie pionnenstelling met veel vrijheid had, terwijl zijn tegenstander de pionnenstelling van de titelhouder vastzette om vervolgens de winst te claimen ...

- Moerasschaak: een reguliere schaakwedstrijd, met het verschil dat bij een schaak of slag de speler het moeras (groot: 2x2 velden) mag verplaatsen. Bij een slag met schaak zelfs 2x. Het moeras mocht vandaag echter alleen van de 3e rij tot en met de 6e rij verplaatst worden. Dit, om te voorkomen dat een Lb5+ (moeras verplaatsen naar de 6e rij), ... c6, Lxc6+ (schaak en slag) ervoor zorgt dat het moeras meteen rij 7 en 8 gaat, en de koning erin valt. Of om te voorkomen dat er in een wedstrijd alleen maar geofferd wordt om vervolgens met het moeras een verpletterende koningsaanval te starten. Er moet wel geschaakt worden.

- Querquisite: ook een must-have voor ons toernooi. De stukken functioneren als het oorspronkelijke stuk dat op die rij startte. De dame heeft zich niet eerder zo gedegradeerd gevoeld, als dat het op de b of c lijn als respectievelijk een paard of dame loopt. En om het leuk te houden: ook de koning mag lopen zoals het stuk van de lijn waar die op functioneert.

Het was een leuke dag, waarbij iedereen het naar zijn zin had. Hoewel, een jongetje had helaas vooraf niet door dat het om een variantenschaaktoernooi ging, en dan is het wel een grote verandering om te verwerken. De pepernoten smaakten goed, en waren snel op.

De winnaars:

1) Arno Middelkoop (6 uit 7)

2) Fong Li Caljé (5,5 uit 7; ook dameskampioen)

3) Wouter Doorn (5 uit 7)

Fong Li Caljé werd met haar 2e plek tevens meisjeskampioen. Daardoor ging de damesbeker naar Gemma. De derde plek werd gedeeld door maar liefst 4 personen: Wouter Doorn, Ivo Andringa, Aram Hassam en Ruud Neumeijer. Wouter won de 3e prijs op basis van weerstandspunten. Dan komen we ook terug bij de deelnemer die alles won: Aram. Hij won 5 van de 5 wedstrijden. Helaas had hij zich verslapen, waardoor hij de eerste twee ronden miste. Het kwam door een drukke tentamenweek, dus we hebben het hem vergeven. Ivo scoorde prima met 5 winstpartijen en twee verliespartijen. Ook Ruud had een knappe prestatie, geen enkele partij verloren. Maar door diverse remises net de prijs gemist. Ruud gaf al aan volgend jaar terug te willen komen, het liefst met diverse jeugdspelers van zijn jeugdschaakclub De Koddige Koning. We heten ze alvast van harte welkom!

Voor een volledig fotoverslag, zie www.cissyfotografie.nl

Organisatie: ilanzschaakpromotie.nl

Tot volgend jaar, gegroet,

Bauke Hoogland, Wedstrijdleider

Foto's: Cissy Caljé-Ong

Van notatie naar analyse

Heb je zo je best gedaan. De hele partij netjes genoteerd. Met een goed gevoel naar huis, want je hebt gewonnen. En dan vraag je je de volgende dag af: "Was het eigenlijk wel zo goed? Of heb ik gewonnen omdat mijn tegenstander mijn blunder niet zag?".

Als voorbeeld nemen we de interessante partij van Siyar Zengin tegen Tom Loorij in de interne competitie bij de senioren. Nou ja, interessant? Dat moet nog blijken. Tom heeft gewonnen, dat is tot nu toe het enige dat we zeker weten.

Nu kun je de hele partij in een analyseprogramma als Fritz stoppen, of in een app op je telefoon, zoals Shredder. Maar voor wie dat allemaal niet heeft, kun je ook je partij online in een gratis analyse stoppen.

Ik gebruik daarvoor https://www.chess.com/analysis-board-editor

En dat ziet er ook nog eens mooi uit. Met het notatieblaadje in de hand verslepen we de stukken totdat we alle zetten hebben gehad.

Tijdens het zetten zie je rechtsboven al een mooi rekenwerk. Zie het plaatje hieronder.

Heb je alles ingevoerd dan kun je door je partij wandelen en zien wat de analyse score aangeeft. Wanneer we naar de laatste zet gaan, zien we dat wit nog niet zo slecht staat. -0,99 bijna -1. Kortom wit staat in waarde een pion achter. Wit had dus nog zeker door kunnen spelen. De winst was nog niet verdeeld.

Wanneer je de hele partij hebt ingevoerd, kun je een snelle analyse maken. Hiervoor klik je rechtsboven bij de analyse op de knop met het computertje en het vergrootglas.

En vervolgens klik je op Quick (1 min) en het programma maakt een snelle analyse van je partij. Hij zet ook de statistieken op een rij met al je goede zetten, je minder goede zetten, je foute zetten en je blunders.

Maar het belangrijkste is toch wel dat hij in je partij aangeeft welke je zetten je beter had kunnen doen. Kortom een mooie, snelle en gratis analyse waar je wat van kunt leren.

En hoe ging het nou bij Siyar en Tom? Zie hier de snelle (Quick 1 minute) analyse.

StrengthWhiteBlack

INACCURACY (+3.20) A better move was 17... Qe6
(17... Qe6 18. Ncxe5)18. Bxe5
MISTAKE (+1.42) The best move was 18. g4