Schaakcafé in Het Torentje

Vanmiddag was het weer zover: Het schaakcafé in Het Torentje in Voorburg. Voor iedereen toegankelijk.

Elke derde zondag van de maand kan er door iedereen in het café Het Torentje (Franse Kerkstraat 7) geschaakt worden onder het genot van een drankje. Voor jong en oud, voor huisschakers, clubschakers of voor wie zou willen leren schaken, een ieder is welkom om in een gezellige sfeer, binnen of buiten, van het schaakspel te komen genieten.

Tijdens deze middag zijn er altijd leden van de Schaakvereniging Voorburg aanwezig waarmee men, met of zonder schaakklok, een leuk partijtje kan schaken.

Locatie: Café Het Torentje, Franse Kerkstraat 7
Wanneer: Elke derde zondag van de maand vanaf 14:00 uur tot +/- 18:00

Eindstand zomercompetitie 2019

Een verrassende tweede plaats voor Prajit tijdens de zomercompetitie 2019. In zijn laatste partij speelde Prajit remise tegen Hans Visser. Bij winst zou hij zelfs eerste zijn geworden, mede dankzij zijn eerdere winst op de uiteindelijke winnaar Joost Scholten.

Ranglijst bijgewerkt t/m ronde 11

33 Aart Rietveld 0,00 1 1 0 0 1 0 0,0 1 0 1 1W 0 10 0 0
34 J. van de Heijden 0,00 1 1 0 0 1 0 0,0 1 0 -1 1Z 0 10 0 0

100% geslaagden bij stappenexamen

Vrijdagavond werd er door Johan Voorberg van de Haagse Schaakbond examens afgenomen bij de jeugdleden van Schaakvereniging Voorburg. Van de 30 kandidaten ging er niemand zonder diploma naar huis. Oftewel een bijzonder resultaat: 100% score! Gefeliciteerd !!

Opstapje 1

• David Madularea

Adrey Caljé nieuwe kampioen

Adrey Caljé nieuwe kampioen Schaakvereniging Voorburg

Het interne kampioenschap van de Schaakvereniging Voorburg is een prooi geworden voor Adrey Caljé. Hij bleef Atul Vaishampayan nipt voor. Na 20 ronden was de voorsprong anderhalf punt. Maar ook om de derde plaats werd hard gevochten. Uiteindelijk wist Rob van der Kamp de laatste plek op het podium te bemachtigen. De ondankbare vierde plaats was voor de dit seizoen goed spelende Al Patty.

De competitie bij Schaakvereniging Voorburg bestaat uit twee gedeeltes en zijn een A- en een B-groep met een tussentijdse promotie-degradatieregeling. In de eerste periode heerste Martin Mellens en werd winterkampioen. In de tweede helft was hij beduidend minder op dreef. Mede door een nederlaag tegen Rob van der Kamp werd hij slechts vijfde.

In het tweede gedeelte gingen Adrey Caljé, Rob van der Kamp en Atul als een speer van start. Door een mindere periode viel Rob van der Kamp als eerste af. Door een tweede overwinning op Atul sloeg Adrey Caljé vier ronden voor het eind een gaatje. Met de haven in zicht sloeg de spanning toe. Zowel tegen Al Patty als tegen Hans Visser kroop hij door het oog van de naald. Adrey hield echter stand. Door een remise in de laatste ronde tegen Wim Schouten haalde hij verdiend de titel binnen.

Opvallend dit seizoen was verder het optreden van de jeugdspelers Rudraksha Garg en David Madularea in de seniorencompetitie. Zij beten stevig van zich af en eindigden in de middenmoot. Freek Haaksma viel ook in positieve zin op. Hij speelde vooral voor Kerst geweldig en miste op een haar na de winst in groep B.

De spelers kunnen zich nu richten op de zomeractiviteiten zoals de Zomercompetitie, het schaakcafé in het café Torentje op de derde zondag van de maand en het Cultureel Festival op zaterdag 31 augustus in Voorburg. Het nieuwe schaakseizoen start daarna weer op dinsdag 3 september om 19:45 uur in Wijkcentrum Essesteijn.

Foto © 2019 Cissy Caljé

Schaakcafé in Het Torentje

Voorburg - De kersverse kampioen van Schaakvereniging Voorburg Adrey Caljé en politiek verslaggever Frits Wester openen zondagmiddag 16 juni om 14:00 uur het eerste schaakcafé in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Elke derde zondag van de maand kan er door iedereen in het café Het Torentje (Franse Kerkstraat 7) geschaakt worden onder het genot van een drankje. Voor jong en oud, voor huisschakers, clubschakers of voor wie zou willen leren schaken, een ieder is welkom om in een gezellige sfeer van het schaakspel te komen genieten.

Foto © Cissy Caljé

Jeugdschakers op het NK E

19 en 20 mei 2019 - Mooie dagen met mooie partijen van Emma Barbier tijdens het NKE in Waalwijk. Zij verzilverde haar unieke openingen met een gedeeld derde plaats bij de meisjes, en op weerstandspunten uiteindelijk de vierde prijs. (6.5 uit 9) Emma: Knap gedaan

Paastoernooi

Tekst Titus Hylkema,  Raadsheer Corbulo, 18 april 2019

Afgelopen donderdag werd in de Mantel het jaarlijkse Paastoernooi van Raadsheer-Corbulo gehouden, waarbij ook de leden van SV Voorburg, onze naburige vereniging, waren uitgenodigd. Als vanouds werd er in twee groepen gespeeld, poules A en B, die in sterkte misschien een beetje, maar in competitief opzicht geenszins voor elkaar onderdeden. De gezelligheid staat bij dit toernooi altijd voorop en het werd ook een mooie avond.

Onze voorzitter, Rob, had weer voor de prijzen gezorgd en alvast een van de te winnen Paasstollen aangesneden. Letterlijk een voorproefje van wat er zoal te winnen viel. Ondergetekende, Titus, had de indeling van deze avond op zich genomen en hield gedurende de eerste paar wedstrijden ook de uitslagen bij. Later nam Edo een deel van die taak over.

Poule A bestond uit 8 man, waarbij ook drie mannen van Voorburg waren ingedeeld: Rob van de Kamp, Atul Vaiskampayan (onthoud die naam) en de oude vos Farid Al Patty. En van de eigen vereniging stonden vijf eager beavers aangetreden om het rapidtoernooi zo mogelijk in hun voordeel te beslechten.

Tot het laatst was het een spannende strijd met een paar serieuze kanshebbers. Muhannad Kamar wist uiteindelijk de meeste punten te verzamelen en werd eerste met 6 gewonnen partijen; hij verloor alleen een partij van Joost Scholten, die met 5 uit 7 ex aequo eindigde met Atul Vaiskampayan. Aardig om te zien dat deze drie toppers in hun onderlinge partijen telkens een punt aan een van de andere twee spelers moesten afstaan. Dat geeft de spanning in de strijd om de groepswinst mooi weer. Verder was ook Sjaak van As in goede doen met een score van 4½ punt. Bert van Dijken werd vijfde met 3 punten en Titus Hylkema, Farid Al Patty en Rob van de Kamp eindigden op de laatste drie plaatsen met resp. 2, 1½ en 1 punt.

Poule B was zeker niet minder spannend. Naast de oude cracks van onze eigen vereniging viel hier de jonge Voorburger, Rudraksha Garg, op. Jongelui mag je nooit onderschatten en dat geldt eens te meer bij het rapid schaken. De sterkteverhoudingen lagen niet ver uit elkaar en dat blijkt ook uit de uitslagen. Jan de Pree maakte een uitstekende indruk met 5 gewonnen partijen uit 5 gespeelde wedstrijden, maar werd net geen groepswinnaar. Hij kwam wat later binnen en miste daardoor de eerste twee wedstrijden. Jelle van der Heide en Edo Nitzsche konden daarvan ‘profiteren’ in de zin dat zij een ongetwijfeld lastige tegenstander waren kwijtgeraakt, maar zij hadden natuurlijk ook het nadeel dat zij daardoor een wedstrijd minder speelden. Daardoor was het Jelle van der Heide die net een half puntje extra wist te scoren en er met de groepswinst vandoor ging: hij behaalde 5½ punt uit 7 partijen. De tweede plaats was dan toch voor Jan de Pree met 5 uit 5, terwijl Edo daar net achter lag met 5 punten uit 6 partijen. De vierde plaats ging naar Bert van de Sluis 3½ uit 7, terwijl Rudraksha Garg en Bart Walder met 3 punten gelijk op plaats vijf eindigden. Willy Ahn en Rob Heufke waren de hekkensluiters met respectievelijk 1 punt en 0 punten.

Aan het eind van de avond kon iedereen een prijs uitzoeken en kunnen we terugzien op een geslaagd toernooi.

2019  Schaakvereniging Voorburg