Schaakvoorstelling

Wegens succes is de voorstelling  'Schaaknovelle' vanaf 15 januari 2020 weer twee weken te zien in theater Branoul.

De voorstelling speelt zich af rond een schaakspel door twee meesterschakers. Volgens andere schakers die de voorstelling gezien hebben 'een klassieker voor de schaker'.

‘Raadselachtige psychologische zaken hebben iets verontrustends’, zei Stefan Zweig (1881-1942) ooit. Zo’n raadselachtige kwestie was voor hem de plotseling op een schip opduikende tegenstander van een groot schaakmeester. Als gevangene van de Gestapo heeft deze tegenstander zich met behulp van een boekje en zelfgemaakte stukken ontwikkeld tot meesterschaker. Maar hij is daar niet zonder schade van afgekomen. Het voortdurende schaken tegen zichzelf heeft een gespletenheid van het bewustzijn veroorzaakt die noodlottige gevolgen kan hebben. In de partij tegen de wereldkampioen Mirko Czentovic kan de kortsluiting dan ook ieder moment toeslaan.

Meer informatie en kaartverkoop [klik hier]

Theater Branoul

Maliestraat 12
2514 CA Den Haag

T: 070-3657285

In Memoriam:Joop van Duijne

Op dinsdag 19 november is ons gewaardeerde lid Joop van Duijne overleden. Joop is 89 jaar geworden. We wisten dat Joop erg ziek was. Toch komt zijn overlijden nog onverwacht. Ondanks zijn ziekte bleef hij de schaakavonden bezoeken wanneer dat mogelijk was. Altijd was hij dan dezelfde montere en optimistische Joop.

Joop is 5 Jaar lid geweest van de Schaakvereniging Voorburg. Op de eerste avond werd hij per ongeluk tegen de clubkampioen ingedeeld. Hij liet zich hierdoor niet afschrikken en is altijd blijven komen schaken. Hij was als schaker een taaie tegenstander en een volhouder. Schaken was zijn lust en zijn leven. Op een avond moest hij per ambulance worden afgevoerd. De volgende ochtend was hij weer opgeknapt en vroeg hij wanneer de afgebroken partij uitgespeeld kon worden. Wij herinneren Joop niet alleen als schaker, maar vooral als een vriendelijke en vrolijke man. We zullen zijn enthousiasme en gedrevenheid missen.

Schaakcafé in Het Torentje

Schaakcafé
Zondag 17 november vanaf 14:00 uur

Zondag is het weer zover. Bij deze nodigen we iedereen uit om een partijtje te komen schaken.

Schaakvereniging Voorburg en café Het Torentje organiseren elke derde zondag van de maand een middagje vrij schaken. Voor jong en oud, voor huisschakers, clubschakers of voor wie zou willen leren schaken. iedereen is welkom om in een gezellige sfeer van het schaakspel te komen genieten.

Tijdens deze middag zijn er altijd leden van de Schaakvereniging Voorburg aanwezig met wie men, met of zonder schaakklok, een leuk partijtje kan schaken.

Geen toernooi, geen stilte, vrije in/uitloop en gewoon vrij schaken. Bij mooi weer kan er ook buiten worden geschaakt.

Deel het schaakcafé op Facebook

Voor deze middag hebben we een evenement aangemaakt op Facebook. Het delen hiervan stellen we zeer op prijs. De link naar het evenement is: https://www.facebook.com/events/553262188572058/

Wie, wat, waar?

Locatie: Café Het Torentje, Franse Kerkstraat 7, Voorburg
Wanneer: Elke derde zondag van de maand vanaf 14:00 uur tot +/- 17:00 uur
Overig: geen toernooi, geen stilte, vrije in/uitloop en gewoon vrij schaken.

Schaakcafé in Het Torentje

Vanmiddag was het weer zover: Het schaakcafé in Het Torentje in Voorburg. Voor iedereen toegankelijk.

Elke derde zondag van de maand kan er door iedereen in het café Het Torentje (Franse Kerkstraat 7) geschaakt worden onder het genot van een drankje. Voor jong en oud, voor huisschakers, clubschakers of voor wie zou willen leren schaken, een ieder is welkom om in een gezellige sfeer, binnen of buiten, van het schaakspel te komen genieten.

Tijdens deze middag zijn er altijd leden van de Schaakvereniging Voorburg aanwezig waarmee men, met of zonder schaakklok, een leuk partijtje kan schaken.

Locatie: Café Het Torentje, Franse Kerkstraat 7
Wanneer: Elke derde zondag van de maand vanaf 14:00 uur tot +/- 18:00

Eindstand zomercompetitie 2019

Een verrassende tweede plaats voor Prajit tijdens de zomercompetitie 2019. In zijn laatste partij speelde Prajit remise tegen Hans Visser. Bij winst zou hij zelfs eerste zijn geworden, mede dankzij zijn eerdere winst op de uiteindelijke winnaar Joost Scholten.

Ranglijst bijgewerkt t/m ronde 11

33 Aart Rietveld 0,00 1 1 0 0 1 0 0,0 1 0 1 1W 0 10 0 0
34 J. van de Heijden 0,00 1 1 0 0 1 0 0,0 1 0 -1 1Z 0 10 0 0

100% geslaagden bij stappenexamen

Vrijdagavond werd er door Johan Voorberg van de Haagse Schaakbond examens afgenomen bij de jeugdleden van Schaakvereniging Voorburg. Van de 30 kandidaten ging er niemand zonder diploma naar huis. Oftewel een bijzonder resultaat: 100% score! Gefeliciteerd !!

Opstapje 1

• David Madularea

Adrey Caljé nieuwe kampioen

Adrey Caljé nieuwe kampioen Schaakvereniging Voorburg

Het interne kampioenschap van de Schaakvereniging Voorburg is een prooi geworden voor Adrey Caljé. Hij bleef Atul Vaishampayan nipt voor. Na 20 ronden was de voorsprong anderhalf punt. Maar ook om de derde plaats werd hard gevochten. Uiteindelijk wist Rob van der Kamp de laatste plek op het podium te bemachtigen. De ondankbare vierde plaats was voor de dit seizoen goed spelende Al Patty.

De competitie bij Schaakvereniging Voorburg bestaat uit twee gedeeltes en zijn een A- en een B-groep met een tussentijdse promotie-degradatieregeling. In de eerste periode heerste Martin Mellens en werd winterkampioen. In de tweede helft was hij beduidend minder op dreef. Mede door een nederlaag tegen Rob van der Kamp werd hij slechts vijfde.

In het tweede gedeelte gingen Adrey Caljé, Rob van der Kamp en Atul als een speer van start. Door een mindere periode viel Rob van der Kamp als eerste af. Door een tweede overwinning op Atul sloeg Adrey Caljé vier ronden voor het eind een gaatje. Met de haven in zicht sloeg de spanning toe. Zowel tegen Al Patty als tegen Hans Visser kroop hij door het oog van de naald. Adrey hield echter stand. Door een remise in de laatste ronde tegen Wim Schouten haalde hij verdiend de titel binnen.

Opvallend dit seizoen was verder het optreden van de jeugdspelers Rudraksha Garg en David Madularea in de seniorencompetitie. Zij beten stevig van zich af en eindigden in de middenmoot. Freek Haaksma viel ook in positieve zin op. Hij speelde vooral voor Kerst geweldig en miste op een haar na de winst in groep B.

De spelers kunnen zich nu richten op de zomeractiviteiten zoals de Zomercompetitie, het schaakcafé in het café Torentje op de derde zondag van de maand en het Cultureel Festival op zaterdag 31 augustus in Voorburg. Het nieuwe schaakseizoen start daarna weer op dinsdag 3 september om 19:45 uur in Wijkcentrum Essesteijn.

Foto © 2019 Cissy Caljé

2020  Schaakvereniging Voorburg