De Haagse schaakbond (HSB) organiseert elk seizoen een onderlinge competitie voor verenigingen die bij de HSB zijn aangesloten. Schaakvereniging Voorburg doet hier ook aan mee met een team van 8 spelers.

De meest actuele stand van alle teams wordt bijgehouden door de HSB. Voor een overzicht: klik hier

Op deze pagina kunt u de vorderingen van dit team volgen.

Let op: Wanneer SV Voorburg bij een externe wedstrijd thuis speelt, dan is de locatie Van de Wateringelaan 118 in Voorburg. Dus niet in Wijkcentrum Essesteijn.

Gelijk spel in externe ronde 1

De wedstrijd tegen RSC-Belgisch Park 3 is geëindigd in gelijk spel (4-4). En dat ook nog dankzij de reglementaire winst op het eerste bord; de eerste bordspeler van de tegenpartij was verhinderd vanwege familieomstandigheden. Op zich zelf spijtig voor Rob Drost, die voor het eerst zou meedoen. Aanvankelijk zag het er slechter uit, nadat Rob van de Kamp en Siyar hadden verloren. Nadat Hans Visser had gewonnen, stond het nog een lange tijd gelijk.

Al Patty wist in een remise stelling niet van ophouden, maar moest tenslotte inzien dat Koning, paard en pion tegen koning en paard in elk geval in zijn partij niet te winnen was. Jan Nienhuis had een gewonnen stelling bereikt

Wit aan zet

Terecht had hij de kans gegrepen met de koning voorop te gaan, maar was vervolgens niet zeker van de juist aanpak, namelijk het opgeven van de e-pion en het verdedigen van de d-pion met de toren en kwam op remise uit, de vierde remise van die avond.

Tekst: Jan Nienhuis

Promotiekansen niet groot

Ondanks de 5-3 overwinning in de laatste wedstrijd tegen HSV 2 zijn de kansen op promotie voor SV Voorburg klein. De hoop blijft levend, maar voor een vergroting van de kansen was een forse overwinning noodzakelijk. Dat heeft er geen moment ingezeten. Voorburg staat eerste, maar concurrent DSC 8 moet nog een wedstrijd spelen en kan op gelijke hoogte komen. DSC 8 heeft meer bordpunten (zeg maar een beter doelsaldo). Bij winst spelen zij daarom volgend jaar een klasse hoger.

De wedstrijd begon al met een kleine teleurstelling voor Voorburg. Frans Pieter van den Bos had zijn wedstrijd vooruit gepeeld. Dit was een wisselvallige partij. Eerst stond Frans Pieter zeer goed, maar door een misser veranderde zijn stelling in een rokende ruïne. Hij rechtte zijn rug en winst uiteindelijk nog remise uit het vuur te slepen. Deze remise bleek de opmaat voor een moeizame wedstrijd. Na anderhalf uur spelen stond Voorburg weliswaar voor, maar stond het op meerdere borden bedenkelijk.

Martin Mellens was als eerste klaar. Vanaf de opening stormde hij in het zogenoemde vierpionnenspel van het Konings Indisch met zijn pionnen naar voren. Zijn tegenstander wist de juiste verdediging niet te vinden en werd in het centrum onder de voet gelopen. Met een paardoffer besliste Martin de wedstrijd. De voorsprong werd teniet gedaan door een nederlaag van Siyar Zengin. Siyar werd in de opening verrast. Zijn stukken bewandelden dwaalwegen, terwijl zijn tegenstander vervelend met een paard binnen wist te dringen. Dit legde de stelling van Siyar volledig lam. Uiteindelijk kon materiaalverlies niet meer worden voorkomen.

Ike Tjin a Lien wist zijn partij te winnen. In het middenspel rukte zijn tegenstander wat te voortvarend met zijn centrumpionnen op, waarna Ike langzaam steeds meer druk wist te creëren. Uiteindelijk leverde dit een pion op. In het eindspel was dit ruim voldoende voor winst. Ook Al Patty won zijn partij. Hij won in de opening materiaal en hoewel zijn tegenstander als compensatie wat dreigingen had, zag deze het materiaal nooit meer terug. De HSV-speler moest zich in steeds vreemdere bochten wringen en stond uiteindelijk twee stukken achter.

Lex Zijlstra speelde remise. Hij had de hele partij een overwicht en leek op weg naar de winst toen hij een pion voor kwam. Helaas wist zijn tegenstander zich aan de druk te ontworstelen en de pion terug te winnen. Het eindspel stond nog steeds beter, maar mede vanwege lichte tijdnood bood Lex remise aan.

Door een onnodige nederlaag van Adrie Goebertus kwam HSV 2 weer terug in de wedstrijd. Adrie stond weliswaar een pion achter, maar zijn loper en toren leken genoeg activiteit te ontwikkelen om de partij te behouden. Steeds dreigde hij de pion terug te winnen. Met de veilige haven in zicht, werd Adrie echter getroffen door een geval van schaakblindheid. Hij gaf zomaar een kwaliteit weg en kon meteen opgeven.

Uiteindelijk wist Voorburg de wedstrijd te winnen door een heroische overwinning van Rob van der Kamp. De opening verliep voor Rob desastreus. Zijn f-pion ging van het bord, waardoor zijn koningsstelling uitermate kwetsbaar was en zijn stukken totaal niet samen werkten. Ieder moment dacht je dat zijn tegenstander het matnet zou dichtknopen. Maar het mat bleef uit. Rob wist eerst de dreigingen te pareren en via allerlei vreemde velden zijn torens te activeren. Uiteindelijk wist Rob de aanval over te nemen. Zijn tegenstander raakte door deze omslag uit zijn evenwicht en wist de juiste verdediging niet te vinden. Rob won uiteindelijk materiaal en de partij.

Op 10 april weet Voorburg of het team is gepromoveerd of niet. Zoals gezegd: de kans op succes is niet groot. Toch was het een bevredigend seizoen. Tegenover een onnodige nederlaag tegen Bobby Fischer Wassenaar staat een knappe overwinning op DSC 8. De andere wedstrijden werden over het algemeen overtuigend gewonnen. Om te promoveren moet het ook een beetje mee zitten.

SV Voorburg blijft in spoor koplopers

Het team van Schaakvereniging Voorburg heeft de vierde wedstrijd in klasse 3a van de Haagse Schaakbond gewonnen. Tegen Haeghe Ooievaer 3 werd het 5-3. Voorburg startte voortvarend en leek een zorgeloze avond tegemoet te gaan. Door twee nederlagen werd het nog even spannend, maar uiteindelijk werd door twee remises van Adrie Goebertus en Jie Ren Tjin á Lien de buit binnen gehaald.

Voorburg startte met een voorsprong, omdat de tegenstander van Rob van der Kamp niet kwam opdagen. Het is altijd onbevredigend om zo het punt binnen te halen. Als een getergd dier liep de in uitstekende vorm verkerende Rob de hele avond rond. Voorburg liep verder uit door overwinningen van Ike Tjin á Lien en Frans Pieter van den Bosch. Ike beheerste een scherp openingssysteem net iets beter dan zijn tegenstander, en wist de vijandelijke koning in een matnet te drijven. Frans Pieter speelde een vreemde partij. Zijn tegenstander speelde matig en spoedig won Frans Pieter materiaal. Toen deed hij plotseling een toren cadeau. Gelukkig stond hij inmiddels zo goed dat zelfs deze gift de uitslag niet meer in gevaar bracht.

De overwinning leek een kwestie van tijd, maar tegenslagen volgden. Siyar Zengin had zijn dag niet. Na een veelbelovend begin, nam zijn tegenstander het initiatief over en wist Siyar langzaam weg te drukken. Hetzelfde overkwam Lex Zijlstra. Een machtige vrijpion drong diep door in zijn verdediging en dwong hem uiteindelijk tot overgave. Een overwinning van Martin Mellens bracht de overwinning dichterbij. Zijn tegenstander speelde degelijk, maar passief en moest vrij snel een pion inleveren. Door een tactische truc werd een tweede pion gewonnen. Winst was daarna geen probleem meer. Adrie Goebertus stond inmiddels beter in zijn partij, maar gaf remise om de overwinning veilig te stellen. Hetzelfde god voor Jie Ren Tjin á Lien. Als jeugdige debutant had hij inmiddels een mooie aanvalsstelling opgebouwd. Analyse achteraf leerde dat hij goed, zo niet gewonnen stond.

Al met al was het een regelmatige overwinning. Gegeven de sterkte op papier was misschien meer verwacht, maar de punten zijn binnen. Voorburg blijft in het spoor van de koplopers. We zullen moeten proberen de komende twee wedstrijden geen schade op te lopen, om in de laatste wedstrijd toe te slaan. Dat zal lastig worden. Er is kans op promotie, maar door de nederlaag in de tweede wedstrijd, hebben we het niet meer in eigen hand.

Voorburg houdt hoop op promotie

In de voorlaatste ronde van klasse 3a van de Haagse Schaakbond heeft Voorburg de kansen op promotie in leven gehouden. Tegen koploper DSC 8 werd het na een spannende strijd met 5-3 gewonnen. Vrouwe Fortuna stond deze avond aan de zijde van Voorburg. Op meerdere borden stond het bedenkelijk, maar werd uiteindelijk toch een half punt of meer uit het vuur gesleept.

Frans Pieter van den Bos nam het voortouw door een prachtige partij te winnen. Na een rustige opbouw gooide zijn tegenstander olie op het vuur. Aan beide zijden stond de koning onveilig en drongen paarden dreigend binnen. Uiteindelijk bleek de aanval van Frans Pieter duidelijk sterker. De vijandelijke koning werd meedogenloos mat gezet. Achteraf verklaarde Frans Pieter dat hij nagenoeg alles thuis al had voorbereid.

Door een mazzeldoelpunt van Martin Mellens kwam Voorburg op een 2-0 voorsprong. Martin kwam goed uit de opening, maar bracht zichzelf door frivool en slordig spel in problemen. Een pion moest worden ingeleverd. Gelukkig raakte zijn tegenstander de kluts kwijt. Martin kreeg rommelkansen, en leek een stuk te winnen. Geschokt gaf de tegenstander op. Achteraf bleek dat het stuk niet verloren ging. In de onduidelijke slotstelling had de DSC-speler nog steeds de beste kansen.

DSC kwam terug door een nederlaag van Adrie Goebertus. Hij kwam een pion achter, maar leek door een opgerukte a-pion toch minstens remisekansen te hebben. Zijn tegenstander verdedigde zich echter behendig, wist de a-pion te veroveren en schoof daarna de partij naar winst. Ook Lex Zijlstra verloor zijn partij. Lange tijd was de stand in evenwicht, maar Lex vergat op tijd een luchtgat voor zijn koning te maken. Zijn tegenstander wist hierdoor een pion te winnen. Ondanks hardnekkige tegenstand van Lex was dit uiteindelijk voldoende voor winst.

De stand bleef gelijk door hard bevochten remises van Al Patty en Ike Tjin á Lien. Al Patty stond onder druk, maar gooide de stelling pot dicht. Zijn dreigingen op de koningsvleugel pareerden uiteindelijk de vijandelijke kansen op de damevleugel. Ike leek in een loper-paard eindspel door een mooie vrijpion de beste kansen te hebben. Helaas werd deze mooie pion door paard en koning in bedwang gehouden, waarna te weinig materiaal resteerde om de partij te winnen.

Uiteindelijk werd de zege binnen gehaald door winst van Rob van der Kamp en Siyar Zengin. Rob kwam een pion voor, maar dit was wel een zwakke tripple-pion. Zijn tegenstander wist deze pionnen allemaal te veroveren, zodat Rob nu een pion achter stond. In ruil hiervoor had hij echter twee hard lopende vrijpionnen. In een spannend eindspel wist Rob eerder te promoveren, waarna de winst niet moeilijk meer was. Siyar wist een moeilijke stelling langzaam om te buigen. De tegenstander had een onveilige koning en was zwak op de witte velden. Eerst werd een pion gewonnen. Toen de tegenstander deze pion trachtte terug te winnen, werd zijn koning meedogenloos onder vuur genomen en was mat onvermijdbaar.

Door deze knappe overwinning heeft Voorburg de kansen op promotie nog enigszins in eigen had. Eerlijk gezegd is de kans niet al te groot. In eigen hand hebben we het niet meer. Met nog één ronde te spelen staat Voorburg 2 bordpunten achter. Als zowel DSC 8 als Voorburg weet te winnen, moet Voorburg in de laatste ronde minimaal 6,5 punt halen. Alleen door een forse zege kan mogelijk promotie worden afgedwongen.

Voorburg uitgeschakeld voor HSB beker

Het team van Voorburg is in de competitie voor de HSB-beker in de eerste ronde uitgeschakeld. Tegen het sterke WSC werd het na een spannende avond 1,5-2,5. Aan alle borden bleken de spelers aan elkaar gewaagd. Uiteindelijk bleek WSC wat gelukkiger en slagvaardiger.

De strijd werd uiteindelijk beslist aan het derde bord. Rob van der Kamp besloot zijn paard te offeren voor een koningsaanval die er gevaarlijk uit zag. Zijn zwarte zware stukken stoomden op richting de witte koning, die werd beschermd door een kluitje witte stukken die niet goed samen werkten. Het was niet goed te zien hoe dit zou aflopen. Bovendien waren beide spelers in tijdnood, waardoor de spanning naar het kookpunt steeg. Uiteindelijk sloeg de aanval niet door. Wit kon zijn dame bij de verdediging betrekken, waardoor Rob niet meer aan afruil kon ontkomen. Met een stuk meer haalde de WSC-speler in het eindspel de buit binnen.

Bij de andere borden was de stand in evenwicht. Siyar Zengin gaf met wit geen krimp en behaalde een soepele remise. Ike Tjin á Lien daarentegen had het moeilijk. Hij verloor de kwaliteit, maar had door het bezit van het loperpaar en een actieve dame wel wat tegenkansen. Door de kwaliteit terug te geven kon zijn tegenstander het initiatief nemen. De onbeschermde koning van Ike was daarna machteloos tegen de beukende vijandelijke stukken.

Martin Mellens wist zijn partij na halsbrekende toeren te winnen. Hij won in het middenspel een pion, maar daarvoor kreeg zijn tegenstander wel een zeer actieve stelling. Martin zijn toren en paard stonden hulpeloos in een hoekje. Door een opgerukte vrijpion wurmde hij zich los. Zijn tegenstander verslikte zich vervolgens in het eindspel, waarna zijn koning werd mat gezet.

In de bekercompetitie speelt Voorburg meestal tegen teams die op papier een stuk sterker zijn. Strijd leveren en een leuke partij spelen is dan vooral het motto. Deze keer lukte dat goed. Leuke partijen en kansen tot op het laatst. Alles bij elkaar een eervolle nederlaag.

Makkelijke overwinning SV Voorburg

In de externe competitie heeft SV Voorburg de vijfde wedstrijd in klasse 3A van de Haagse Schaakbond gemakkelijk gewonnen. Tegen DSC 10 werd het 6-2. Omdat een paar vaste krachten ontbraken werd vooraf een beetje tegen deze wedstrijd opgezien. Dat bleek nergens voor nodig. Op bijna alle borden had Voorburg overwicht. DSC kon pas in de slotfase wat terug doen.

Jie-Ren Tjin á Lien was als eerste klaar. De tegenstander gaf na de opening in gelijke stand zo maar een stuk weg. Het cadeautje werd dankbaar geïncasseerd. Ook Al Patty wist vrij snel te winnen. Hij leek in de verdrukking te komen, maar wist de aanval over te nemen. Met paard en dame wist hij de vijandelijke koning dusdanig te belagen, dat hij materiaal kon winnen. De winst was daarna niet moeilijk meer.

Ook aan de eerste twee borden was er winst voor Voorburg. Martin Mellens miste een snelle winst door in de opening te vlug te spelen. In het vroege middenspel won hij echter een pion, waarna de tegenstander vrij geruisloos werd weggedrukt. De partij van Ike Tjin á Lien was interessanter. Hij had mooie open lijnen voor de torens, maar het was niet direct te zien hoe Ike zijn lichte stukken kon activeren. Uiteindelijk wist Ike een pionneneindspel te bereiken met een pion meer. Ike wist dit rustig tot winst te voeren.

Hierna haperde de machine even. Hans Visser moest zijn tegenstander remise toe staan. Hij stond materiaal voor, maar na een ongelukkige zet drong plotseling een vijandelijke toren lelijk zijn stelling binnen. Remise door eeuwig schaak was het uiteindelijke resultaat. De partij van Lex Zijlstra ging verloren. In het middenspel raakte Lex een pion kwijt. Ondanks tegenspartelen was het eindspel een vrij kansloze zaak.

De partij van Aart Rietveld werd remise. Hij stond een pion voor, maar mocht uiteindelijk niet mopperen met dit resultaat. De toren van zijn tegenstander was zeer actief en de pluspion ging verloren. Overhaaste torenruil van de DSC-speler haalde alle muziek uit de stelling, waarna de punten werden gedeeld. Het slotakkoord was voor Adrie Goebertus. Hij won in de opening een pion. De vijandelijke aanval leek gevaarlijk, maar Adrie verdedigde zich koelbloedig en nam het initiatief over. Uiteindelijk walste hij met een pionnenmassa richting de promotievelden. Het punt kon daarna spoedig worden binnen gehaald.

Door deze overwinning is Voorburg opgerukt naar de tweede plaats. De volgende wedstrijd is tegen koploper DSC8. Voorburg staat 2 punten achter. Winst is noodzakelijk om de promotiekansen enigszins in eigen hand te houden. Dit zal een hele kluif worden.

Makkelijke overwinning in externe wedstrijd

SV Voorburg heeft de derde wedstrijd in klasse 3b van de competitie van de Haagse Schaakbond gemakkelijk gewonnen. Tegen Botwinnik 4 werd het 5,5-2,5. Al vrij snel stond Voorburg met 4-0 voor, waarna met drie remises de buit werd binnen gehaald.

Een cruciale overwinning werd behaald door Lex Zijlstra. In een stelling met tegengestelde rochades, stelde zijn tegenstander zich te passief op. Op klassieke wijze kon Lex de a-lijn openen en zijn torens op de open lijn verdubbelen, om zo de vijandelijke koning onder vuur te nemen. De tegenstander werd “ge-a-lijnd” en gaf op toen mat of dameverlies onvermijdelijk was.

Relatief simpele zeges waren er voor Ike Tjin á Lien en Martin Mellens. Hun tegenstanders raakten spoedig de draad kwijt en moesten materiaal inleveren. Winst was daarna geen probleem meer. Frans Pieter van den Bos speelde wel een leuke partij. Frans Pieter was in een woeste bui en offerde twee pionnen in de opening voor veel activiteit. Zijn tegenstander vond de juiste voortzetting niet en moest een stuk inleveren. Met twee pionnen voor een loper waren er waarschijnlijk wel remisekansen, maar Frans Pieter was slagvaardiger en schoof de partij naar winst.

Al Patty moest een nederlaag incasseren. Zijn stukken werkten niet goed samen. Een paard aan de rand en een zwakke onderste rij werden door de tegenstander goed uitgebuit. Een stuk ging in de doos, waarna Al Patty kon opgeven.

Verder vielen alleen remises te noteren. De eer het beslissende halve punt binnen te halen ging naar Adrie Goebertus. In het eindspel was zijn paard iets sterker dan de loper van zijn tegenstander, maar door een kwetsbare a-pion moest hij in remise berusten. Ook Siyar Zengin en Rob van der Kamp speelden remise. Rob speelde een vreemde en naar eigen zeggen vervelende partij, waarin Rob wel een stevig pionnencentrum had, maar zijn stukken op de onderste rij stonden geparkeerd. Uiteindelijk resteerde een eindspel waarin beide partijen weinig vorderingen meer konden maken en tot remise werd besloten.

Door deze overwinning is SV Voorburg opgerukt naar de derde plaats. Promotie is echter nog ver weg. Voorlopig moet geleefd worden van wedstrijd tot wedstrijd. De achterstand op de koplopers mag niet nog verder oplopen.