Wil je leren schaken? Of kun je al schaken? Bij Schaakvereniging Voorburg op vrijdagavond is er schaken voor de jeugd . In Wijkcentrum Essesteijn wordt van 18:30 tot 19:45 uur door schaakmeesters Ike Tjin a Lien en Jan Nienhuis en Siyar Zengin les worden gegeven. Zij maken o.a. gebruik van de internationaal en nationaal erkende stappenmethode. Tevens zal de jeugd partijtjes tegen elkaar spelen.

Leren schaken is al mogelijk van zes jaar. Leren schaken heeft vele voordelen in het verdere leven. Schaken heeft een positieve invloed op rekenen en taalvaardigheden. Kinderen leren makkelijker patronen te herkennen, analyseren, te plannen en met tijdsdruk om te gaan.

Bij Schaakvereniging Voorburg blijven jongeren bij de jeugd spelen tot een leeftijd van ongeveer 14 jaar. Als een jeugdschaker zich sneller dan gemiddeld ontwikkelt, dan kan er vanaf een leeftijd van 11 of 12 jaar bij de senioren worden gespeeld.

Ouders kunnen hun kind aanmelden bij Ike Tjin A Lien via mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Graag vermelden in welke groep uw kind zit, de leeftijd en of uw kind al enige schaakervaring heeft. Voor verdere vragen kunt u ook telefonisch contact opnemen met Ike Tjin a Lien via telefoonnummer 06-48201740.

Laura Jansen weer naar NK !

Een mooie prestatie van onze achtjarige Voorburgse schaakster Laura Jansen. Zij werd zaterdag tijdens het PK meisjes eerste in haar categorie F. Een hele mooie score van 8 uit 9 !!

Door deze prestatie heeft zij een ticket verdiend voor het Nederlands Kampioenschap.

Gefeliciteerd Laura!

Ook vorig jaar viel Laura in de prijzen.

(foto Cissy Caljé-Ong)

Toernooi-informatie

Het schaakseizoen is inmiddels weer begonnen. En de eerste schaaktoernooien dienen zich al weer aan. Om te beginnen met de bekende HSB ( haagse schaakbond) Grand Prix cyclus.  Dit zijn 7 toernooien in het seizoen waar zowel school- als clubschakende kinderen aan deelnemen. Laagdrempeligheid is hier het sleutelwoord. Kinderen op elk niveau, van beginnende tot gevorderde schakers kunnen hier aan mee doen. Zij worden na inschrijving op eigen niveau ingedeeld.

De speeldata zijn inmiddels bekend :17 september , 8 oktober, 19 november, 20 januari, 24 december, 25 maart, 29 april en misschien nog 1 op 17 juni. Ik kan deze toernooien van harte aanbevelen. Kinderen leren andere schakende kinderen kennen, het is leerzaam en zij zullen er zeker betere schakers van worden.

Aanmelden kan via de vereniging maar ook via de website van de Haagse Schaak Bond. Op www.haagseschaakbond.nl vindt u aan de rechterzijde van de pagine het kolommetje Jeugd. Vervolgens klikt op 1 van de onderwerpen en treft u de nodige informatie. Onder de kop inschrijven Grand Prix vult u de gegevens in. Het KNSB-nummer kunt u bij mij opvragen. Heeft u deze eenmaal ontvangen, bewaar het dan goed . Want die heeft u altijd nodig bij inschrijving voor toernooien. Voor het invullen van de rating , geld dezelfde procedure.

Dan aandacht voor een teamcompetitie : de Groene Hart Cup. Dit zijn teamwedstrijden waar kinderen in teams van 4 schakers spelen tegen andere jeugdschaakverenigingen uit de regio. Deze wedstrijden worden gespeeld op vrijdagavond van 19.00 uur - 21.00 uur. De locatie is wisselend omdat er elke week andere gastverenigingen zijn. Voor deze wedstrijden zullen wij ook ouders vragen om te chaufferen.

De data van deze wedstrijden zijn ook al bekend : 6 oktober , 3 november, 24 november, 15 december, 2 februari, 9 maart , 7 april. Er wordt elke week gespeeld in poules van 4 teams waarbij promotie/degradatie geldt. De eerste plaats betekent promoveren naar een hogere poule. De laatste plaats betekent een poule lager spelen. De laatste wedstrijd wordt centraal gespeeld waarna diverse prijzen uitgedeeld zullen worden. Vorig jaar deed svVoorburg voor het eerst met 3 teams mee en behaalden 3 bekers. ( 2x 2e en 1x 3e prijs)

Ook deelname aan deze wedstrijden kan ik van harte aanbevelen. Ook dit is leerzaam en leuk, temeer je met elkaar speelt en zo je clubgenoten beter leert kennen. Opgeven kan bij mij op de schaakavond.

Ike Tjin A Lien

jeugdleider

Goed debuut E-team op NK

Gisteren, zaterdag 13 mei, was het zover. Ons jonge E-team, bestaande uit de Meesters David (G) , Ching Sui ( H !!) , Ian ( E) en Laura ( G ), reisden af naar Zuid-Scharwoude om deel te nemen aan het Nederlands Kampioenschap E-teams. Maar liefst 40 teams uit heel Nederland deden mee. Voor onze jonge Meesters een (in) spannende dag maar ook leuk en leerzaam.

Het weer was mooi zonnig en zowel de organisatie als locatie uitstekend. Het is altijd een feestje om te zien hoe met zoveel vrijwilligers een prachtig evenement voor de kinderen kan worden opgezet. Ook de catering was zeer verzorgd evenals de lekkere gezonde lunch voor de deelnemende teams. Hulde voor de organisatie !!! Maar goed, wij kwamen natuurlijk ook voor het schaken. Hoe verliep het onze teamleden ?

In de eerste ronde mochten wij tegen Spijkenisse. Ian was al snel als eerste klaar. Hij won met een matgevend zetje op h2. Daarna werd het 2-0 door Ching Sui en was het wachten op de allereerste overwinning ? Helaas nee, dat moest nog even wachten. Want David liet zich bij een winnende aanval, plots mat zetten op de eigen achterlijn. Teveel op het eigen spel gericht. Laura stond eveneens gewonnen maar ook zij maakte deze fout. Het werd 2-2.

In de tweede ronde tegen de op rating als 2e geplaatste Hoogland. Dat beloofde een zwaar potje te worden maar werd het niet. Ian's tegenstander opende met d6 , e6 en h5. Vreemde openingszetten die natuurlijk afgestraft moet worden. Ian pakte vlot het centrum en ontwikkelde snel al zijn stukken. Helaas vergat hij op een momentje dat een stuk in stond en kon het punt naar zijn tegenstander. Jammer , want een 2e winst had er zeker in gezeten. De andere drie wonnen wel hun partij waardoor de eerste overwinning op een NK voor dit team een feit was. Uitstekend gedaan !!!

Wellicht dat er daardoor in de 3e ronde wat te lichtzinnig gespeeld werd. Het sterke VAS 2 was de tegenstander. In het begin van alle partijen zag het er nog zonnig uit. Maar plots ging op de een of andere wijze het licht uit. Laura vergat de gouden regel (koning in veiligheid) toe te passen en werd vervolgens hiervoor hard afgestraft. Ching Sui stond straal gewonnen maar gaf plots zijn dame cadeau en kon opgeven. Ian wist kennelijk ook de gouden regels niet meer en gaf de 1 na het andere stuk weg. David rokeerde kort maar was kennelijk vergeten dat zijn tegenstander al een open G-lijn had en de dame van zijn tegenstander op veld c1 stond. Die kon vervolgens op h6 slaan voor een verwoestende mataanval. Maar zijn tegenstander zag dat niet en speelde iets heel anders. Daardoor onstonden er nog tegenkansen voor David waarbij zelf winst mogelijk was. Dit zag David weer niet met als gevolg dat zijn tegenstander hem toch uiteindelijk mat kon zetten. 4-0 nederlaag.

Tja, dat gebeurt wel eens en dan moet je er de volgende ronde weer staan. Soms duurt het echter wat langer om zo'n nederlaag te verwerken. In de vierde ronde zou dit blijken. Landau was de tegenstander en opnieuw vergaten 2 meesters volgens de gouden regels te spelen. Dan wordt het moeilijk en er kwamen helaas dan ook 2 nederlagen. Je zult dan net zien dat alles gaat tegenzitten. Ook de andere twee meesters verloren en wederom een 4-0 nederlaag. Au, dat doet wel pijn.

Na een korte peptalk in de trend van "dit kan gebeuren ", blijf nu spelen volgens de gouden regels", en "wij hebben al een keer gewonnen, blijf genieten ", traden we in ronde 5 aan tegen Ivoren Toren. En zie daar, onze meesters hebben ruggegraat en weten met tegenslagen om te gaan. De tweede overwinning met 3-1 was een feit.

In de 6e ronde tegen Almere 3. Dit is een sterke jeugdvereniging waarvan hun Almere 1 de huidige NK-kampioen is. ( die zij overigens dit jaar wisten te prolongeren). De partijen werden goed opgebouwd maar je ziet dan toch dat onze spelers net wat tekort komen. Een 3-1 nederlaag.

De 7e en laatste ronde tegen Minerva. Konden wij ons nog 1 keer opladen voor een mooi afsluitend resultaat. Ja, dat kunnen wij. Want de ruggen werden wederom gerecht en met scherp spel werd een terechte 3-1 overwinning behaald.

Met 3 overwinningen, 3 nederlagen en 1 gelijkspel behaalden wij 7 matchpunten. Hierdoor eindigden wij als 25e in de ranglijst. Een mooi debuut met spelers die de komende jaren nog verder kunnen groeien. Ik heb van jullie spel genoten en ik hoop dat jullie het ook een fijne belevenis hebben gevonden. Volgend jaar weer en dan proberen wat hoger te eindigen.

Foto's:

Blije Meesters op Grand Prix

Afgelopen zondag werd de voorlaatste Grand Prix gespeeld. Maar liefst 10 Meesters van Voorburg deden mee en zij gaven een mooi visite-kaartje af. Ik was er zelf helaas dit keer niet bij dus kan geen wedstrijdverslag doen. Maar aan de uitslagen te zien hebben zij het voortreffelijk gedaan :

In groep 2 werd Meester David fraai 3e. Dit seizoen maakt hij hele grote vorderingen en dat is aan zijn spel goed te merken. Nog even en hij start in de formule-groepen. In groep 8 zaten twee Meesters. Julius (3e) en Jochem ( 4e) die ook net als David mooie vorderingen maken. In groep 9 komen wij Meester Simon tegen en die had er kennelijk heel veel zin in. Ik weet dat hij al een aardige pot kan schaken maar het komt er niet altijd uit. Nu wel, want met een geweldige score van 9 punten werd Simon dik 1e in zijn groep.

In groep 11 speelde Meester Ian die eveneens een mooie 4e plaats pakte. Zijn broertje Noel werd in groep 14 gedeeld derde, vlak achter Meester Gijs die hier een fraaie 2e plaats bemachtigde. Meester Sander speelde voor het eerst een Grand Prix en dat is beste even wennen. Dit keer nog niet in de prijzen, maar met een 6e plaats kan hij voor nu tevreden zijn.

Tot slot nog een debutant : Meester Prajit. Hij speelde in groep 16 en had er veel zin in. Dat hij het spel snel leert , zien we bij de lessen. Maar als je dan met de maximale score van 10 uit 10 ook nog 1e wordt bij je eerste Grand Prix, dan ben je een kleine kei !!! Proficiat allen en nu op naar de allerlaatste Grand Prix op zaterdag 1 juli !!! Noteer deze alvast in de agenda.

Podiumplaats op Kennemer Open 2017

Afgelopen zaterdag (6 mei ) werd de laatste ronde van het Kennemer Open in Haarlem gespeeld. Uw jeugdleider speelt daar samen met zoon Jie-Ren een negental ronden in groep B waar ook dit jaar veel jeugdschakers aan deelnamen. Na de voorlaatste ronde stond ik op de gedeeld negende plaats. Ik zou nog op het podium kunnen komen maar dan was winst in de laatste ronde wel een vereiste. Jie-Ren stond op de 20e plaats en zou nog enkele plaatsen kunnen opschuiven.

Jie-Ren mocht tegen een tegenstander waar ik eerder van had gewonnen. Die speelde toen met zwart een Caro-Kann opening (c6 openingszet). Ik bereidde Jie-Ren hierop voor met een mooi instructie-filmpje van de Singlefield Chess Academy (USA) en mijn eigen gespeelde partij. Echter , op de wedstrijddag zelf, was juist zijn partij gewijzigd. Hij kreeg een andere tegenstander. Met als gevolg dat er geen Caro-Kann werd gespeeld, maar de Franse Verdediging ( e6). Jie-Ren volgde hierbij de hoofdvariant, zijn tegenstander ruilde snel de dames van het bord om naar een eindspel over te gaan. Het evenwicht werd nergens verstoord, dus een saaie remise een feit. Jie-Ren eindigde als 14e met een geweldige plusscore weer van + 1,28. Ratingpunten erbij. Proficiat !!!

Ikzelf mocht weer tegen een jeugdspeler aantreden. Dit zou de 3e worden in dit toernooi. Tegen de andere 2 had ik respectievelijk een nul en een halfje gescoord. Niet echt een geweldig trackrecord dus het zou een zware kluif worden. Maar ik wilde wel winnen om op het podium te komen. En dan moet je iets meer risico nemen. En dat begint al bij de keuze van de opening. Ik verwachtte een e4-opening om dan de Zwarte Leeuw te spelen. Maar nee, deze jeugdspeler kwam met d4, een wat positionelere openingszet. Een gewaagde keuze van een jeugdspeler , die doorgaans kiezen voor snel aanvalsspel met e4.

Ik besloot aanvankelijk om Slavisch te spelen ( d5, c6, e6). Wat minder spectaculair maar voldoende mogelijkheden om met zwart op enig moment toch op winst te gaan spelen. Mijn tegenstander volgde dit tot aan zet 5. Hij speelde e3 en ik dacht : we gaan de openingskeuze wat aanpassen en wat meer risico nemen. Ik ging over naar de Hollandse Verdediging (f5). En koos hiervoor de Stone Wall ( Stenen Muur). Met de pionnenformatie c6,d5,e6,f5 ontstaat er een stevige opstelling ( de Muur) waar wit moeilijk door heen kan komen. Zwart daarentegen kan op een rustige wijze zijn stukkengoed neerzetten en een mooie aanval opbouwen. Dit gebeurde dan ook. Er verdween een pionnetje op h2 en zijn koning kwam onveilig in het midden te staan. Vervolgens verdween er nog een pion, ditmaal in het centrum (d4). Ja, een centrumpion en dan wordt het voor de tegenstander heel zwaar. Twee zetten later kon hij ook zijn toren inleveren en was het over.

Ik had mijn overwinning binnen en nu was het (heel lang) wachten op de prijsuitreiking. Maar dat was de moeite waard. Mijn overwinning leverde een gedeelde derde plaats op, een leuke geldprijs en een plusscore van + 1,13. Volgend jaar gaan we proberen een plaatsje verder te komen.

Prijzenslag in finale Groene Hart Cup

Afgelopen vrijdag stond de finale-ronde van de Ron de Jonge Groene Hart Cup op het programma. Drie Voorburgse teams deden voor het eerst hieraan mee. De inmiddels overleden naamgever , Ron de Jonge, was  concierge op het Sint Laurenscollege in Rotterdam en initiator van deze competitie. Hij promootte het schoolschaken enorm. Daarom ook wordt de laatste ronde van deze leuke teamcompetitie ook op dit College gespeeld.

Onze teams bestonden uit de Meesters Jie-Ren , Tim, Mees en Simon (team 1) , David, Jochem, Luuk en Storm (team 2) , Julius , Ching Sui , Ian en Timo ( team 3 ). Eerder dit seizoen hebben ook de Meesters Wessel en Gijs in team 3 mee gespeeld. In deze slotronde waren alle teams ingedeeld op eerder behaalde finale-punten. Zo ontstaan er poules van 4 teams van ongeveer dezelfde speelsterkte.

Zo kwam het dat team 1 en 2 elkaar voor de 3e keer dit seizoen tegen elkaar uitkwamen. Zij vormden met CSV 1 en 2 een poule. De Voorburgse teams speelden dan ook de 1e ronde tegen elkaar. De onderlinge stand was 1-1. Bij de verloren wedstrijd van team 1 was kopman Jie-Ren er niet bij. En dat scheelt toch wel. Hoewel Meester David grote vorderingen maakt , is Jie-Ren toch een maat te groot. Het werd dit keer 3-1 voor het eerste.

In de tweede ronde tegen het sterke CSV 1. Eerder dit seizoen werd het 2-2. Nu werd het helaas een 3-1 nederlaag. Ook tegen CSV 2 werd eerder zelfs 2 keer gelijk gespeeld. Nu, in de derde confrontatie, liet Voorburg 1 geen spaan heel van hun tegenstander, een 4-0 overwinning en fraaie 2e plaats als beloning.

Voorburg 2 speelde in de 2e ronde gelijk tegen CSV 2. Maar verloor vervolgens in de slotronde van CSV 1. Met 1 bordpunt meer mochten zij de 3e plaats in beslag nemen. Een mooie prestatie.

Voorburg 3 , met invaller Timo, speelde in een poule met Botwinnik 2, Klim-Op 5 en Barendrecht-Ijsselmonde 1. Dit laatste team zou ook uiteindelijk 1e worden in deze poule. Maar Voorburg 3 behaalde een fraaie 2e plaats zonder een wedstrijd te verliezen. Alle drie ronden een 2-2 !!!

Vermeldenswaard is dat de Meesters Jie-Ren, Ching Sui en Timo deze avond allen een 100% score ( 3 uit 3) behaalden. Al met al een mooie afsluiting van deze leuke competitie. 3 bekers die in onze nog te maken prijzenkast gaan. En dat in ons eerste seizoen als nieuwe jeugdafdeling.

Ik wil alle Meesters bedanken voor jullie geweldige inzet en getoonde sportiviteit in deze competitie. Ook dank aan alle ouders die dit mogelijk hebben gemaakt. Met het brengen en halen van jullie kinderen alsmede het chaufferen naar de diverse wedstrijdlocaties.

Meer foto's zijn er te vinden op www.3-torens.nl/groene-hart-cup

Nieuwe jeugdratings bekend

Elk kwartaal ( 1x per drie maanden) komt er een nieuwe rating op basis van je resultaten bij gespeelde wedstrijden. Vandaag ( 1 mei) is het weer zover. Hieronder kunnen jullie de nieuwe rating zien met tussen haakjes het aantal punten erbij of eraf :

leeftijdscategorie C :

Jie-Ren            1431     ( +107 )

Wessel              615     ( -6 )

Luuk                 539     (+ 60 )

leeftijdscategorie D :

Mees                 641     ( +40 )                           Tim         576        ( -6 )

Julius                 374     ( + 46 )                          Jochem     355       ( - 139)

Simon                354     ( + 69)                           Stijn          327       ( + 25 )

Timo                 290                                          Storm       282        ( - 42)

leeftijdscategorie E :

George              331      ( + 70 )                         Ian            215       ( - 58 )

leeftijdscategorie FGH

Noel (F)            100

David ( G)         697       ( + 129 )                       Laura (G)    248

Gijs (G)             100

Ching Sui ( H )    600      ( + 315 )

Felicitaties voor iedereen die een plusscore heeft behaald. Extra applaus voor Ching Sui met een plusscore van maar liefst 315 punten en David met 129 punten.