Wil je leren schaken? Of kun je al schaken? Bij Schaakvereniging Voorburg op vrijdagavond is er schaken voor de jeugd .

In Wijkcentrum Essesteijn wordt van 19:00 tot 20:00 uur door schaakmeesters Fong Li, Jan, Lex, Casper, James en Adrey les gegeven aan beginnende schakers (stap 1 en stap 2).

Van 20:15 tot 21:30 wordt er door schaakmeesters Ike, Siyar en Jan les gegeven aan de gevorderden  (stap 2 en hoger). Zij maken o.a. gebruik van de internationaal en nationaal erkende stappenmethode. Tevens zal de jeugd partijtjes tegen elkaar spelen.

Leren schaken is al mogelijk van zes jaar. Leren schaken heeft vele voordelen in het verdere leven. Schaken heeft een positieve invloed op rekenen en taalvaardigheden. Kinderen leren makkelijker patronen te herkennen, analyseren, te plannen en met tijdsdruk om te gaan.

Bij Schaakvereniging Voorburg blijven jongeren bij de jeugd spelen tot een leeftijd van ongeveer 14 jaar. Als een jeugdschaker zich sneller dan gemiddeld ontwikkelt, dan kan er vanaf een leeftijd van 11 of 12 jaar bij de senioren worden gespeeld.

Ouders kunnen hun kind aanmelden bij Ike Tjin A Lien via mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Graag vermelden in welke groep uw kind zit, de leeftijd en of uw kind al enige schaakervaring heeft. Voor verdere vragen kunt u ook telefonisch contact opnemen met Ike Tjin a Lien via telefoonnummer 06-48201740.

Voorburgse jongedames bij PJK-meisjes

Op zaterdag 12 januari jl. werd het Persoonlijk Jeugd Kampioenschap voor Meisjes gespeeld. In de leeftijdscategorieeen D, E , FGH werd gestreden om plaatsing bij de NK. Gastvereniging was deze keer Haeghe Ooievaar in Den Haag-Zuid. Het aantal meisjes dat schaakt neemt gelukkig elk jaar iets toe. Een positieve ontwikkeling die wij zien bij onze vereniging maar zeker ook in het Leidschendam-Voorburgse schoolschaken.

Vanuit onze vereniging deden dit keer maar liefst 6 jongedames mee in de verschillende categorieeen. Noor bij de D , Laura bij de E , Emma bij de G , Sarah en Louise bij de H , Mara bij de FGH. Van de in totaal 16 deelneemsters kwamen er maar liefst 6 dus van onze vereniging !!! Een leuk feit.

De kans dat 1 van onze meiden zich zouden gaan plaatsen voor een NK was dan ook nadrukkelijk aanwezig. En dat maakten zij ook waar. Ik kwam in de ochtend even langs om te kijken en zag dat met name Noor , Laura en Emma goed uit de startblokken kwamen door gewoon 3 uit 3 te scoren.

Aan het einde van de middag was ik benieuwd hoe het was afgelopen. Laura , een E-tje nota bene, won de groep DE !! door 6,5 uit 7 te scoren !!! en gaat dus naar het NK-E . Noor kwam net een half punt tekort ( 5,5 uit 7) op Lisa de Regt en moet dus afwachten. Jammer, maar speelde wel een zeer goed toernooi. Emma gaat ook naar het NK-G door eveneens haar groep FGH te winnen met een 100% score , 7 uit 7 !!! Een geweldige prestatie. Ook haar zusje Sarah mag naar het NK-FGH , zij kwam tot een score van 3,5 uit 7. Mara en Louise deden het ook prima maar kwamen nog net iets te kort.

Kortom, weer een mooi succes voor onze vereniging en proficiat aan onze meiden.

Succesvolle voorronden PJK D en E

Op zondag 9 december werd in Delft bij gastvereniging DSC de voorronden van de Persoonlijke Jeugd Kampioenschappen in de leeftijdscategorieeen C, D en E gespeeld. In deze voorronden zijn finale-plaatsen te verdienen die in januari en februari 2019 gespeeld zullen worden. Dan zijn er weer plaatsen te verdienen voor het Nederlands Kampioenschap 2019.

Tien Voorburgse schakers hadden er zin in om deze zondag strijd op de borden te leveren. Helaas niet in categorie C , maar wel in de D en E categorie. Ik kon helaas alleen de eerste ronde kijken want mocht zelf in Amsterdam bij een toernooi later op de dag gaan aanschuiven.

Zo'n eerste ronde is altijd spannend , zeker als er zoveel kinderen ( dit keer 72) mee doen. Met nieuwe tegenstanders die je niet kent. Ik zag wat gespannen koppies en dat is altijd goed. Het is tenslotte wel een voorronde voor een kampioenschap. Aan het einde van de middag kon de balans opgemaakt worden en die zag er heel mooi uit.

In de D categorie hadden wij een drietal inschrijvingen. Aryanesh deed voor het eerst mee en heeft nog niet zoveel wedstrijdervaring opgedaan. Maar ik denk dat na dit toernooi het wel naar meer zal smaken. Met 2,5 punt uit 7 kan hij zeer tevreden terugkijken op een geslaagd toernooi. En hij heeft zijn eerste jeugdratingscore te pakken. Noor deed ook voor het eerste mee. Vorig jaar speelde zij alleen in de categorie Meisjes waar zij zich voor het NK wist te plaatsen. In deze categorie Algemeen plaatste zij zich bijna voor de finale-ronde. Met 4 uit 7 en een mooie TPR van 0,55 kan zij ook terugkijken op een goed toernooi. In januari gaat zij zich bij de meisjes weer proberen te plaatsen voor het NK !! Onze 3e deelnemer was George. Ook hij had nog niet eerder mee gedaan. George speelt ook niet zoveel wedstrijden dus ik kon niet inschatten hoe zijn huidige niveau is. Wel, ik heb nu wel een  goede indicatie gekregen. Want deze jongeman scoorde met 5 uit 7 er lustig op los en verdiende daarmee een plek in de finale. Met een TPR van maar liefst 1,98 krijgt hij er ook nog veel ratingpunten bij. Gefeliciteerd George met jouw finale plek.

In de E-categorie waren er 7 Voorburgse inschrijvingen. Onze benjamin Louise eindigde op een gedeelde 8e plaats , samen met clubgenoot Farzan die beiden voor het eerst mee deden. Hugo werd gedeeld 6e , Thomas gedeeld 5e , Emma en Laura gedeeld 4e. In deze categorie hadden wij 1 grote troef die zijn "status" niet helemaal waar maakte. Hij was als 1e geplaatst maar werd uiteindelijk 2e waarmee hij zich plaatste voor de finale-ronde. Als toetje kreeg hij ook nog een finale plaats voor de categorie D toegewezen.

Al met al weer een mooie en fraaie prestatie van onze Voorburgse jeugd. En daarmee is de koek nog niet op. Want bij de D was onze Prajit al geplaatst op basis van zijn huidige jeugdrating. En dat betekent dat wij 4 finalisten hebben in de finale ronden !!! Drie in de categorie D : Prajit , George en David. En in de categorie E David. We zullen ze gaan volgen.

Debuut jeugdteam in HSB-competitie

Voor het eerst in de geschiedenis van onze vereniging doet er dit seizoen een jeugdteam mee in de seniorencompetitie van de Haagse Schaak Bond ( HSB). De gedachte achter het formeren van een jeugdteam is om de sterkere en serieuze jeugdspelers meer wedstrijdervaring op te laten doen. Schaken tegen senioren is iets heel anders dan op een Grand Prix tegen andere jeugdspelers. Senioren spelen vaak meer positioneel schaak , kennen meerdere openingen, hebben meer ervaringen in midden- en eindspeltechniek. Voor jeugdspelers is schaken tegen hen een goede leerschool om een betere schaker te worden. Ook het feit dat er een met een ander speeltempo ( langere bedenktijd) wordt gespeeld , betekent een extra handicap en het aanleren van een extra vaardigheid ( leren met tijdsdruk om te gaan, goed time-managment )

Dus ik was blij verrast dat wij met 7 jeugdspelers een team konden formeren. Wij spelen mee in de laagste ( 4e) klasse. Naast mij spelen Mees , David, Prajit , Luuk, Julius , Tim en onze enige jongedame Noor mee. Omdat er in zestallen gespeeld wordt , rouleren wij in het team.

Afgelopen vrijdag was onze vuurdoop, thuis tegen schaakvereniging Rijswijk. De opstelling was aan bord 1 Ike , bord 2 Mees , bord 3 David , bord 4 Luuk , bord 5 Tim en bord 6 Julius. Rijswijk had de eerste ronde gewonnen en kwam met een ervaren en sterk team. Ik was zeer benieuwd hoe het onze jonge Meesters zou vergaan.

En dit debuut smaakt naar meer !!! Want hoewel we uiteindelijk met 2-4 verloren , was er van een walkover of afstraffing geen sprake. Ik heb niet alle borden intensief kunnen volgen omdat ik zelf ook aan de bak moest aan bord 1 maar een korte impressie van elk bord :

Aan bord 2 begon de tegenstander van Mees met tijdsachterstand omdat hij te laat was gearriveerd. Mees werd geconfronteerd met de Franse verdediging die uiteraard bij hem onbekend was. Maar met de Gouden Regels , zoals vaak in de training uitgelegd, kun je elke opening tegemoet treden en dat deed Mees dan ook. Hij kwam goed uit de opening . Maar dan zie je , zoals bij bijna alle jeugdspelers deze avond, dat zij dan in het verre middenspel botweg schaakervaring tekort komen. Uiteindelijk moest Mees zijn koning omleggen en een 0 laten noteren. Maar zijn spel betekent een goede basis voor de komende wedstrijden.

Aan bord 3 speelde David tegen de vader van de tegenstander van Mees. En David had natuurlijk al de nodige uren achter het bord gezeten bij de Haarlemse Meesters Open. En dan zie je wat uren maken kan betekenen. David opende rustig in een soort van Dame-gambiet en bracht zijn stukken naar mooie velden. Na een foute afruil van zijn tegenstander creeerde David een prachtige vrijpion op de c-lijn die de tegenstander fataal werd. De stand werd 1-1 door David's winstpartij.

Aan bord 4 werd Luuk geconfronteerd met de Pirc-verdediging van zijn tegenstander. Ook hier was de opening bij Luuk niet bekend maar wederom met de Gouden Regels in het achterhoofd kwam hij goed uit de opening. Met een irritant truukje werden stukken afgeruild die Luuk de dame kostte en daarmee ook de partij. Jammer , maar ook hier voldoende aanknopingspunten voor de vervolgwedstrijden.

Aan bord 5 speelde Tim die zag dat zijn tegenstander heel rustig zijn spel opbouwde. Nu is Tim ook geen snelle agressieve speler dus hij ging rustig mee in het opbouwen van zijn eigen opstelling. Dit ging lange tijd goed tot het moment dat zijn tegenstander met een tactische wending een stuk won. Tim probeerde het nog lang remise te houden maar moest toch aan het kortste eind trekken.

Aan bord 6 speelde Julius de Italiaanse opening. Deze opening wordt heel veel gespeeld door zowel jeugdspelers die net begonnen zijn  als door de wereldtop. Een zeer oude maar relatief gemakkelijk te spelen opening. En met gemakkelijk bedoel ik dat het een opening is met simpel te onthouden openingszetten. Maar de mogelijkheden en varianten zijn gigantisch. En als je dan niet alles kent en weet , dan kan een klein foutje al grote consequenties hebben. Zo ondervond Julius deze partij. De opening ging goed , daarna een kleine fout met grote gevolgen. Want stukverlies en daarmee de partij. Zeer leerzaam en ook bij Julius mooie aanknopingspunten om verder te groeien.

Dan missen jullie nog bord 1. Daar zat jullie jeugdleider met de zwarte stukken. Ik speelde een Slavische verdediging tegen d-4. Mijn tegenstander speelde het lange tijd zeer sterk tot aan zet 20. Met Lb1 won ik een kwaliteit ( toren tegen loper). Maar daarmee was de partij nog lang niet gewonnen. De tegenstander kwam met Dg4 naar mijn koning toe en creerde daarmee een eerste dreiging. Op zet  30 won ik weer een kwaliteit ( weer een toren tegen een loper) maar overzag hiermee bijna een mataanval. Met scherp rekenwerk kon mijn koning uit de dreiging lopen en kwam toen in een eindspel terecht. Mijn tegenstander bood remise aan die ik niet aan nam. Ik had goed gezien dat door de kwaliteit terug te geven er een gewonnen stelling voor mij ontstond.

Al met al een mooi debuut die smaakt naar meer. De volgende wedstrijd is uit tegen DSC Delft.

Voorburg 2 : goed spel , geen beloning

Het jeugdteam mocht vrijdag 7 december thuis aantreden tegen Scheve Toren uit Pijnacker. Op het programma stond de 3e ronde van de 4e klasse HSB-competitie. De avond begon wat rommelig door een misverstand. Uw jeugdleider speelt normaliter gewoon mee maar deze keer niet. Ik dacht namelijk dat Mees niet mee kon spelen ( en had vervanging geregeld) toen hij ineens voor mij stond. Bleek een misverstand te zijn. Dus stond ik mijn plaats af en kon Mees aan bord 1 gaan plaatsnemen. De verwachtte tegenstander aan bord 1 had een rating van ruim 1700 , dus dat zou voor hem een zeer zware kluif gaan worden. Niets bleek minder waar. Want onze tegenstander kwam opdagen met 5 spelers waarvan hun aanvankelijke 1e bordspeler doorschoof naar het 2e bord. Mees kon alsnog niet spelen maar kreeg wel een punt vanwege niet opkomen van de tegenstander.

We stonden dus met 1-0 voor en de wedstrijd moest nog starten. David zat aan bord 2 en kreeg dus die sterke tegenstander. Als David rustig speelt , maakt hij het elke tegenstander lastig. Maar hij speelt soms veel te snel ,zoals helaas ook deze avond. Kort na de opening verloor hij onnodig een stuk. Zijn tegenstander speelde het heel vakkundig uit en het stond al snel 1-1.

Met een blik op de andere borden zag ik mooie zonnestralen boven de borden verschijnen. Prajit aan bord 3 kreeg te maken met de Engelse opening. Na zet 12 stond hij al een stuk voor. Dit ging de goede kant op. Luuk op bord 4 mocht met wit spelen en kreeg een Pirc voorgeschoteld. Hij ging er eens goed voor zitten. Met de pionzet e5 brak hij de stelling van zwart helemaal open en dwingt hij de tegenstander nog meer in het defensief. Ook dit zag er goed uit. Julius aan bord 5 kreeg van zijn tegenstander een soort van Italiaanse/Spaanse ratjetoe voor geschoteld. Met de loper op c4 is het de Italiaanse opening. Maar om de een of andere duistere reden ruilde zijn tegenstander die bewuste loper met de zetten Ld5 en Lxc6 voor het paard en kwam er een Spaanse structuur op het bord. Het moet niet gekker gaan worden maar dat werd het wel. Noor aan bord 6 speelde Italiaans en bouwde haar stelling rustig op. Na een kleine positionele fout in de opening kwam zij lichtjes onder druk te staan.

Prajit was ondertussen de druk met uitstekende zetten verder aan het opvoeren. Kwam een dame tegen een toren voor , ruilde deze vervolgens om en kwam zo in een gewonnen eindstelling terecht. 2-1 voor ons. Dat ging de goede kant op. Wellicht een 1e overwinning ???

De heerlijke zonnestralen boven de borden verdwenen helaas als sneeuw voor de zon. Luuk vond het juiste plan niet en vergat ook nog een zijn koning in veiligheid te brengen door te laat te rokeren. Langzaam komt zijn tegenstander onder de druk uit en na wat onnauwkeurige zetten van Luuk , staat het 2-2. Julius gaat er ook eens goed voor zitten en speelt de ene krachtzet na de andere. Aangekomen bij zet 36 zie ik een mat in drie. Ziet hij het ook ? Nee, ...... een krachtterm verlaat mijn gedachten. Julius ziet het niet en geeft daarna ook de partij uit handen. 2-3.

Noor kwam vanuit de opening in een lastige positionele stelling terecht. Dan zie je dat onze jongedame nog wat speelervaring te kort komt. Niet erg , want daarom speel je mee in deze competitie. Noor verlies ook haar partij en wij met 2-4.

Er had meer in gezeten. Maar door een combinatie van te snel spelen en minder speelervaring bleven wij zonder matchpunten. Dit jeugdteam heeft echter veel potentie , dus dat belooft nog wa voor de 2e helft van dit seizoen.

Slotstand Haarlemse Meesters 2018

Inmiddels zijn de laatste vier ronden van dit prachtige 9-rondentoernooi achter de rug. Hoe verging het onze jonge Meesters Prajit en David ? Een dergelijk lang toernooi is, hoewel maar 1 partij per dag, vaak voor vele schakers een enorme uitputtingsslag. Als je de volledige bedenktijd van beide spelers in acht neemt, kun je maximaal zomaar 5 uur per dag aan het schaakbord zitten. Naast een goede fysieke conditie , dien je ook te beschikken over een sterke mentale conditie. Voor jonge schakers is dit echter wel een zeer goede leerschool. Getuige de prestaties van onze Prajit en David in dit toernooi.

Prajit eindigde met 3 punten uit 9 wedstrijden. Met een tegenstand van gemiddeld 1500 een geweldige prestatie. En met een toernooi-prestatie-rating ( TPR) van 1367 kan Prajit terugkijken op een goed gespeeld toernooi. Zeker ook gezien zijn bordspel. We gaan dit seizoen nog mooie dingen van hem zien en horen.

David eindigde met 2,5 punt uit 9 wedstrijden. En ook hij kan met een TPR van 1265 terugkijken op een zeer geslaagd toernooi. Met een gemiddelde tegenstand van 1475 vertoonde hij goed bordspel . Ook van hem zullen we dit seizoen nog horen.

Inmiddels zijn van hen ook de eerste seniorratings bekend : Prajit 1384 en David 1274. Op basis van hun toernooiprestaties. Proficiat heren met deze binnenkomer !!!

Jullie jeugdleider wist van tevoren dat hij de laatste ronde verstek moest laten gaan wegens prive-omstandigheden. Toch wilde ik na de beroerde start ( verlies in de eerste ronde en twee "domme"remises daarna) mij zelf revancheren door verder alles te winnen. Dat lukte bijna. 4,5 punt uit 5 ronden. Had ik de laatste ronde ook mee gedaan, dan wellicht nog in de prijzen.

We gaan het volgend jaar weer proberen en dan wellicht met wat meer Voorburgse Meesters !

Voorburg 2 straalt in Delft

Op maandagavond 19 november reisde ons jeugdteam af naar Delft voor de 2e competitie-wedstrijd in de 4e klasse in de Haagse Schaak Bond. Tegenstander was DSC 8 , een team met zeer ervaren seniorspelers. Twee van onze jeugdspelers hadden net het zware Haags Weekend Toernooi achter de rug waar zij goede prestaties hadden neer gezet. Ik was zeer benieuwd hoe het team er nu voor stond.

Aan bord 2 zat Mees die geconfronteerd werd met een Spaanse opening. Mees heeft de tactische lessen over penningen goed onthouden want hij bezorgde zijn tegenstander op zet 5 een nare penning met zijn loper op g4. Deze penning zou 7 zetten later het waterloo betekenen voor zijn tegenstander. Toen ruilde Mees namelijk zijn loper af en verkreeg zijn tegenstander een lelijke dubbelpion en een open koningstelling. Hij brak de stelling verder open met de breekzet f5 waarna een fraai batterij van 2 torens en 1 dame van Mees keek naar de pion op f2. Toen ook deze pion verloren ging ( Mees stond ondertussen 2 pionnen voor) , stibbelde de tegenstander nog even tegen maar was de nederlaag een feit. 0-1 Voorburg.

Aan bord 3 speelde David. 1 van de spelers die dus dat toernooi achter de rug had. Veel uren maken is voor jonge spelers heel belangrijk. Net als rust tussen de wedstrijden door. Ik heb de wedstrijd van David niet helemaal kunnen volgen maar zag wel dat hij per zet zijn tegenstander steeds minder bewegingsruimte gaf. David bracht de stand naar een zeer comfortabele 0-2 !!!

Ik was verrast ,waar ging dit naar toe leiden !?

Op bord 4 speelde Luuk. Hij kreeg met zwart een Damegambiet te verwerken. Luuk antwoordde met een soort Slavisch ( c6) maar wist kennelijk de zet volgorde niet. Zijn tegenstander verzuimde vervolgens om groot voordeel uit de opening te halen. En tja, als je zelf niet scoort, dan krijg je vaak de deksel op je neus. Zo ook nu. Luuk kwam er uiteindelijk goed uit, voerde op het juiste moment een tegenaanval uit en zo stond het opeens 0-3 !!!

Gaan wij hier onze eerste overwinning behalen !!!

Op bord 5 speelt Prajit die net als David een zwaar toernooi achter de rug had, een wat ongelukkige partij. In een open partij verrekende hij zich en kwam een stuk achter. Hij wist het de tegenstander lang moeilijk te maken maar trok toch aan het kortste eind. 1-3.

Tja, een overwinning zat er nog steeds in. En aan bord 1 zit de team- en jeugdleider annex trainer. trainer. Een remise volstond voor onze eerste overwinning. Ik opende met het Loperspel ( e4 , Lc4). Een opening waarin ik vorige week nog een 2000+ speler wist te verschalken. Wederom kwam ik prima uit de opening en toen............. Een verschrikkelijke misrekening. Ik dacht een kwaliteit te kunnen winnen, maar verloor uiteindelijk een volle toren. Ik had namelijk de zet die ik speelde, twee zetten eerder moeten spelen. Dom ,dom , dom. Mijn tegenstander pakte dit cadeautje natuurlijk terecht aan en won gedecideerd. 2-3 .

Dus kwam de druk op de schouders van onze jongedame Noor. Ze had gelukkig niet in de gaten dat deze druk er was en dat is maar goed ook. Het zou onnodig afleiden van haar goede spel. Noor kreeg een Middengambiet ( e4 , e5 , d4) met de zwarte stukken voor de kiezen. Op zet 3 speelde zij een lelijke zet ( Ld6 ) waardoor haar andere loper moeilijker tot ontwikkeling kon komen. Echter , zij speelde het daarna goed en kwam ongeschonden uit de opening. Met een open c-lijn voor haar toren probeerde zij de tegenstander verder onder druk te zetten. Maar vergat een dubbele aanval op pion b6, die vervolgens verloren ging. Met wat materiele achterstand ging Noor vol in de aanval voor de winst. Maar met een fraaie tussenzet werd de aanval geneutraliseerd en werd een tegenaanval op haar koningstelling ingezet. Die was niet goed te verdedigen. 3-3 !!!

Ons eerste matchpunt is binnen en ik heb genoten van het fraaie spel van onze jeugdspelers !!! Je ziet en merkt aan alles dat zij allemaal flinke stappen vooruit aan het maken zijn. Door geklungel van jullie jeugdleider hebben wij deze keer niet de volle winst kunnen binnen slepen. Maar dat lijkt een kwestie van tijd. Iedereen maakt weleens blunders mee en nu was ik kennelijk aan de beurt.

We gaan er een mooi seizoen van maken. Volgende wedstrijd op 7 december thuis tegen Scheve Toren 3

Update Haarlemse Meesters Open

We zijn inmiddels op de helft van het toernooi. Vandaag was ronde 5 en tijd om even de tussenbalans op te maken. Prajit heeft 1 punt en David 1,5 punt uit 5 ronden. Dat lijkt tegen te vallen maar is zeer relatief. Onze jonge pupillen spelen voor de eerste keer een lang en zwaar toernooi met serieuze tegenstand en normale bedenktijd.

Beiden een gemiddelde tegenstand van ruim 1500 rating en dan is deze score helemaal niet verkeerd. Prajit een winstpartij tegen een dikke 1500 speler en vervolgens tegen ruime 1600 + spelers. Dan mogen we niet verwachten dat hij deze spelers even weg tikt. Voor David bijna hetzelfde verhaal. 3 remise partijen tegen 1500 + spelers is zeker geen verkeerd resultaat.

Je ziet ze met de dag beter spelen , meer bedenktijd gebruiken en creatief in de opening spelen. Er komen zelfs enkele eindspelen op het bord. Dat is wellicht het moeilijkste onderdeel van het spel en kun je alleen goed spelen met veel ervaring in je rugzak. Met nog 4 ronden voor de boeg heb ik alle vertrouwen in hun spel.

Jullie jeugdleider begon het toernooi slecht met een verlies in een gewonnen stelling. Zo'n nederlaag kan dan wat lang in het hoofd blijven hangen. Zo ook bij mij. Twee remises volgden en de laatste twee ronden twee maal een overwinning. Het gaat nu de goede kant op en wie weet wat er nog mogelijk is in de ranglijst. Wordt vervolgd.

2019  Schaakvereniging Voorburg