Wil je leren schaken? Of kun je al schaken? Bij Schaakvereniging Voorburg op vrijdagavond is er schaken voor de jeugd .

In Wijkcentrum Essesteijn wordt van 19:00 tot 20:00 uur door schaakmeesters Fong Li, Jan, Lex, Casper, James en Adrey les gegeven aan beginnende schakers (stap 1 en stap 2).

Van 20:15 tot 21:30 wordt er door schaakmeesters Ike, Siyar en Jan les gegeven aan de gevorderden  (stap 2 en hoger). Zij maken o.a. gebruik van de internationaal en nationaal erkende stappenmethode. Tevens zal de jeugd partijtjes tegen elkaar spelen.

Leren schaken is al mogelijk van zes jaar. Leren schaken heeft vele voordelen in het verdere leven. Schaken heeft een positieve invloed op rekenen en taalvaardigheden. Kinderen leren makkelijker patronen te herkennen, analyseren, te plannen en met tijdsdruk om te gaan.

Bij Schaakvereniging Voorburg blijven jongeren bij de jeugd spelen tot een leeftijd van ongeveer 14 jaar. Als een jeugdschaker zich sneller dan gemiddeld ontwikkelt, dan kan er vanaf een leeftijd van 11 of 12 jaar bij de senioren worden gespeeld.

Ouders kunnen hun kind aanmelden bij Ike Tjin A Lien via mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Graag vermelden in welke groep uw kind zit, de leeftijd en of uw kind al enige schaakervaring heeft. Voor verdere vragen kunt u ook telefonisch contact opnemen met Ike Tjin a Lien via telefoonnummer 06-48201740.

Debuut jeugdteam in HSB-competitie

Voor het eerst in de geschiedenis van onze vereniging doet er dit seizoen een jeugdteam mee in de seniorencompetitie van de Haagse Schaak Bond ( HSB). De gedachte achter het formeren van een jeugdteam is om de sterkere en serieuze jeugdspelers meer wedstrijdervaring op te laten doen. Schaken tegen senioren is iets heel anders dan op een Grand Prix tegen andere jeugdspelers. Senioren spelen vaak meer positioneel schaak , kennen meerdere openingen, hebben meer ervaringen in midden- en eindspeltechniek. Voor jeugdspelers is schaken tegen hen een goede leerschool om een betere schaker te worden. Ook het feit dat er een met een ander speeltempo ( langere bedenktijd) wordt gespeeld , betekent een extra handicap en het aanleren van een extra vaardigheid ( leren met tijdsdruk om te gaan, goed time-managment )

Dus ik was blij verrast dat wij met 7 jeugdspelers een team konden formeren. Wij spelen mee in de laagste ( 4e) klasse. Naast mij spelen Mees , David, Prajit , Luuk, Julius , Tim en onze enige jongedame Noor mee. Omdat er in zestallen gespeeld wordt , rouleren wij in het team.

Afgelopen vrijdag was onze vuurdoop, thuis tegen schaakvereniging Rijswijk. De opstelling was aan bord 1 Ike , bord 2 Mees , bord 3 David , bord 4 Luuk , bord 5 Tim en bord 6 Julius. Rijswijk had de eerste ronde gewonnen en kwam met een ervaren en sterk team. Ik was zeer benieuwd hoe het onze jonge Meesters zou vergaan.

En dit debuut smaakt naar meer !!! Want hoewel we uiteindelijk met 2-4 verloren , was er van een walkover of afstraffing geen sprake. Ik heb niet alle borden intensief kunnen volgen omdat ik zelf ook aan de bak moest aan bord 1 maar een korte impressie van elk bord :

Aan bord 2 begon de tegenstander van Mees met tijdsachterstand omdat hij te laat was gearriveerd. Mees werd geconfronteerd met de Franse verdediging die uiteraard bij hem onbekend was. Maar met de Gouden Regels , zoals vaak in de training uitgelegd, kun je elke opening tegemoet treden en dat deed Mees dan ook. Hij kwam goed uit de opening . Maar dan zie je , zoals bij bijna alle jeugdspelers deze avond, dat zij dan in het verre middenspel botweg schaakervaring tekort komen. Uiteindelijk moest Mees zijn koning omleggen en een 0 laten noteren. Maar zijn spel betekent een goede basis voor de komende wedstrijden.

Aan bord 3 speelde David tegen de vader van de tegenstander van Mees. En David had natuurlijk al de nodige uren achter het bord gezeten bij de Haarlemse Meesters Open. En dan zie je wat uren maken kan betekenen. David opende rustig in een soort van Dame-gambiet en bracht zijn stukken naar mooie velden. Na een foute afruil van zijn tegenstander creeerde David een prachtige vrijpion op de c-lijn die de tegenstander fataal werd. De stand werd 1-1 door David's winstpartij.

Aan bord 4 werd Luuk geconfronteerd met de Pirc-verdediging van zijn tegenstander. Ook hier was de opening bij Luuk niet bekend maar wederom met de Gouden Regels in het achterhoofd kwam hij goed uit de opening. Met een irritant truukje werden stukken afgeruild die Luuk de dame kostte en daarmee ook de partij. Jammer , maar ook hier voldoende aanknopingspunten voor de vervolgwedstrijden.

Aan bord 5 speelde Tim die zag dat zijn tegenstander heel rustig zijn spel opbouwde. Nu is Tim ook geen snelle agressieve speler dus hij ging rustig mee in het opbouwen van zijn eigen opstelling. Dit ging lange tijd goed tot het moment dat zijn tegenstander met een tactische wending een stuk won. Tim probeerde het nog lang remise te houden maar moest toch aan het kortste eind trekken.

Aan bord 6 speelde Julius de Italiaanse opening. Deze opening wordt heel veel gespeeld door zowel jeugdspelers die net begonnen zijn  als door de wereldtop. Een zeer oude maar relatief gemakkelijk te spelen opening. En met gemakkelijk bedoel ik dat het een opening is met simpel te onthouden openingszetten. Maar de mogelijkheden en varianten zijn gigantisch. En als je dan niet alles kent en weet , dan kan een klein foutje al grote consequenties hebben. Zo ondervond Julius deze partij. De opening ging goed , daarna een kleine fout met grote gevolgen. Want stukverlies en daarmee de partij. Zeer leerzaam en ook bij Julius mooie aanknopingspunten om verder te groeien.

Dan missen jullie nog bord 1. Daar zat jullie jeugdleider met de zwarte stukken. Ik speelde een Slavische verdediging tegen d-4. Mijn tegenstander speelde het lange tijd zeer sterk tot aan zet 20. Met Lb1 won ik een kwaliteit ( toren tegen loper). Maar daarmee was de partij nog lang niet gewonnen. De tegenstander kwam met Dg4 naar mijn koning toe en creerde daarmee een eerste dreiging. Op zet  30 won ik weer een kwaliteit ( weer een toren tegen een loper) maar overzag hiermee bijna een mataanval. Met scherp rekenwerk kon mijn koning uit de dreiging lopen en kwam toen in een eindspel terecht. Mijn tegenstander bood remise aan die ik niet aan nam. Ik had goed gezien dat door de kwaliteit terug te geven er een gewonnen stelling voor mij ontstond.

Al met al een mooi debuut die smaakt naar meer. De volgende wedstrijd is uit tegen DSC Delft.

Slotstand Haarlemse Meesters 2018

Inmiddels zijn de laatste vier ronden van dit prachtige 9-rondentoernooi achter de rug. Hoe verging het onze jonge Meesters Prajit en David ? Een dergelijk lang toernooi is, hoewel maar 1 partij per dag, vaak voor vele schakers een enorme uitputtingsslag. Als je de volledige bedenktijd van beide spelers in acht neemt, kun je maximaal zomaar 5 uur per dag aan het schaakbord zitten. Naast een goede fysieke conditie , dien je ook te beschikken over een sterke mentale conditie. Voor jonge schakers is dit echter wel een zeer goede leerschool. Getuige de prestaties van onze Prajit en David in dit toernooi.

Prajit eindigde met 3 punten uit 9 wedstrijden. Met een tegenstand van gemiddeld 1500 een geweldige prestatie. En met een toernooi-prestatie-rating ( TPR) van 1367 kan Prajit terugkijken op een goed gespeeld toernooi. Zeker ook gezien zijn bordspel. We gaan dit seizoen nog mooie dingen van hem zien en horen.

David eindigde met 2,5 punt uit 9 wedstrijden. En ook hij kan met een TPR van 1265 terugkijken op een zeer geslaagd toernooi. Met een gemiddelde tegenstand van 1475 vertoonde hij goed bordspel . Ook van hem zullen we dit seizoen nog horen.

Inmiddels zijn van hen ook de eerste seniorratings bekend : Prajit 1384 en David 1274. Op basis van hun toernooiprestaties. Proficiat heren met deze binnenkomer !!!

Jullie jeugdleider wist van tevoren dat hij de laatste ronde verstek moest laten gaan wegens prive-omstandigheden. Toch wilde ik na de beroerde start ( verlies in de eerste ronde en twee "domme"remises daarna) mij zelf revancheren door verder alles te winnen. Dat lukte bijna. 4,5 punt uit 5 ronden. Had ik de laatste ronde ook mee gedaan, dan wellicht nog in de prijzen.

We gaan het volgend jaar weer proberen en dan wellicht met wat meer Voorburgse Meesters !

Groene Hart Cup is begonnen !!!

Afgelopen vrijdag namen maar liefst drie teams van onze vereniging deel aan de Ron de Jonge Groene Hart Cup. Dit is een teamcompetitie van viertallen waarbij diverse schaakverenigingen uit de Rotterdamse , Leidse en Haagse Schaakbonden tegen elkaar strijden. In deze editie doen maar liefst 28 teams mee !!!

De viertallen worden ingedeeld in poules van 4 teams die elke avond tegen elkaar strijden om de eerste plaats. Die geeft dan recht om de volgende ronde in een hogere poule tegen sterkere tegenstanders uit te komen. En daar doe je het natuurlijk voor. Want van veel spelen tegen betere schakers wordt je zelf ook een sterkere speler.

Onze teams waren in deze eerste ronde ingedeeld in poule 1 ( de hoogste poule) , 3A en 4A. Voor ons 3e team in poule 4A was dit niet verkeerd want hier deden alle kinderen voor het eerst mee ( Hendrik , Tom , Farzan en Louise). En met klok spelen is een extra moeilijkheid als je dat niet gewend bent. Voor Louise was het zeker spannend want 1 van de jongste deelnemer van deze competitie. Ze won deze avond nog geen partij , maar gezien haar spelniveau gaat dat binnenkort zeker veranderen. Tom, Hendrik en Farzan konden hun allereerste overwinningen bijschrijven.

In poule 1 mocht ons vlaggenschip het onder andere opnemen tegen de kampioen van vorig jaar, Klim Op 1. Met 2 debutanten , Casper en George, samen met Mees en Luuk was ik benieuwd of zij zich staande konden houden. Helaas lukte dat niet , hoewel er goed werd geschaakt en gestreden .Ik zag bijvoorbeeld Mees een uitstekende ruil van zware stukken doen waardoor hij met een pion meer het eindspel in ging, die hij ook won. Volgende keer mag dit team in poule 2 proberen weer terug te keren in poule 1.

In poule 3A speelde ons E-team ( David, Prajit, Laura en Hugo) die vorig seizoen enigzins verrassend 3e werd op het Nederlands Kampioenschap. Het was leuk om hen weer samen te zien spelen. In de eerste ronde was het kennelijk opwarmen , want het team speelde gelijk. Maar de daarop volgende twee ronden werd met respectievelijk 4-0 en 3-1 gewonnen. Een eerste plaats in de poule en als beloning de volgende keer in poule 2. Ja, waar ook ons eerste team in gaat spelen. Nu is er gelukkig een poule 2A en B en mogen we hopen dat beide Voorburgse teams niet bij elkaar in de poule komen.

Ik wil graag van hieruit de ouders die onze teams , inclusief mijzelf, heen en weer brachten, bedanken. Zonder jullie hulp kunnen de kinderen niet deelnemen.

De volgende ronde is op vrijdag 2 november.

Update Haarlemse Meesters Open

We zijn inmiddels op de helft van het toernooi. Vandaag was ronde 5 en tijd om even de tussenbalans op te maken. Prajit heeft 1 punt en David 1,5 punt uit 5 ronden. Dat lijkt tegen te vallen maar is zeer relatief. Onze jonge pupillen spelen voor de eerste keer een lang en zwaar toernooi met serieuze tegenstand en normale bedenktijd.

Beiden een gemiddelde tegenstand van ruim 1500 rating en dan is deze score helemaal niet verkeerd. Prajit een winstpartij tegen een dikke 1500 speler en vervolgens tegen ruime 1600 + spelers. Dan mogen we niet verwachten dat hij deze spelers even weg tikt. Voor David bijna hetzelfde verhaal. 3 remise partijen tegen 1500 + spelers is zeker geen verkeerd resultaat.

Je ziet ze met de dag beter spelen , meer bedenktijd gebruiken en creatief in de opening spelen. Er komen zelfs enkele eindspelen op het bord. Dat is wellicht het moeilijkste onderdeel van het spel en kun je alleen goed spelen met veel ervaring in je rugzak. Met nog 4 ronden voor de boeg heb ik alle vertrouwen in hun spel.

Jullie jeugdleider begon het toernooi slecht met een verlies in een gewonnen stelling. Zo'n nederlaag kan dan wat lang in het hoofd blijven hangen. Zo ook bij mij. Twee remises volgden en de laatste twee ronden twee maal een overwinning. Het gaat nu de goede kant op en wie weet wat er nog mogelijk is in de ranglijst. Wordt vervolgd.

Grand Prix opening succesvol

Afgelopen zondag 23 september vond de seizoensopening van de nieuwe Grand Prixcyclus plaats in sporthal de Kameleon in Den Haag. Traditioneel was de gastheer de Haagse Schaak Bond zelf. En wat een start : maar liefst 138 !!! schakers uit de gehele Haagse regio deden mee. En hoewel het buiten de gehele dag regende, hadden de kinderen binnen veel plezier bij het schaken en leek het alsof de zon binnen wel scheen.

Van onze vereniging deden deze editie 11 jonge schakers mee. Schaakplezier staat uiteraard voorop maar af en toe een prijs winnen is natuurlijk ook heel leuk. Bij dit toernooi mochten 6 jeugdleden een prijs in ontvangst nemen : David ( 2e in groep B) , Prajit ( 1e in groep C ) , Laura ( 1e in groep F ) , Noor ( 3e in groep 2 ) , Thomas ( 2e in groep 7 ) ,Tom ( 2e in groep 14 ). Julius , Emma , Prayan , Louise en Sarah hebben leuke wedstrijden gespeeld maar vielen ( net ) niet in de prijzen. Misschien de volgende keer. Sarah, Prayan en Tom deden zelfs voor het eerst mee.

Graag wil ik tot slot nog een woord van dank uitspreken namens onze vereniging aan alle vrijwilligers die dit toernooi tot een geweldig succes hebben gemaakt. Het belooft zo een heel mooi schaakseizoen te worden. Op naar het volgende Grand Prix toernooi !!!

Ike Tjin A Lien

jeugdleider

Moeizaam debuut op Haarlemse Meesters Open

Vandaag stond de eerste ronde van de 9 ronden durende Haarlemse Meesters Open 2018. Dit is een toernooi in een mooie ambiance, namelijk het Stedelijk Gymnasium in Haarlem. In deze editie een tweetal debutanten van onze vereniging. De jonge schakers David en Prajit. Ook uw jeugdleider doet deze editie weer mee.

Het is even wennen voor onze jonge schakers, want een speeltempo die beduidend hoger is dan zij gewend zijn : 1 uur en 30 minuten voor eerste 40 zetten met 30 sec. increment per zet + 30 minuten extra na de 40 zet om uit te spelen. En dan te bedenken dat deze twee spelertjes gewend zijn om binnen no time hun partijen uit te spelen....... hoe gaat dit aflopen deze week ?

Wel, over de eerste ronde kunnen we kort zijn. Een overwinning en een nederlaag. Ik was amper zelf bezig met mijn partij of ik hoorde schuin achter mij dat de stukken weer terug werden gezet. Tja, het kan verkeren, die partij was al weer afgelopen. Ik keek naar mijn tijd en zag dat ik net 20 minuten had nagedacht. Het was Prajit die al klaar was. Maar dit keer kon hij er weinig aan doen, zijn tegenstander, een senior die ikzelf al eerder was tegengekomen en aardig kan ( of kon ? ) schaken, gaf een stuk cadeau en vervolgens de partij. 1-0 Prajit.

Toen ging ik maar eens bij het bord van David kijken. En helaas , die speelde tegen een jeugdspeler , en stond inmiddels een kwaliteit achter. Dat werd vervolgens een vol stuk en toen konden de stukken weer in de doos. Helaas een nederlaag voor David.

Ik kwam zeer goed uit de opening. Mijn tegenstander speelde een soort Moderne Verdediging. Maar hij deed het of niet goed of er deugd niets van deze manier van verdedigen. Ik stond de gehele partij goed tot gewonnen. Tot zet 38........ Toen deed ik iets stoms waar ik vaak onze jeugdleden op wijs. Eerst nadenken alvorens te zetten. Dat deed ik de gehele partij tot aan deze belachelijke blunder. Mijn tegenstander pakte een pion en die kon ik direct terugwinnen. Maar ik kon kiezen uit twee varianten. Zonder nadenken pakte ik mijn loper om de pion terug te nemen. DOM, want mijn tegenstander gaf schaak en kreeg vervolgens een volle toren cadeau. Het zal u niet verbazen dat ik na de partij even niet te genieten was. Maar morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen ...... Wordt vervolgd.

E-team 3e van Nederland !!!

Het is enige tijd geleden dat uw jeugdleider, door prive-omstandigheden, hier iets heeft geschreven. Nu de zon weer schijnt en ik nieuwe energie heb getankt, is het tijd u op de hoogte te houden van de verrichtingen van onze jonge Meesters. En er is de afgelopen periode veel gebeurd.

Vele Meesters hebben mee gedaan aan diverse Grand Prix wedstrijden en prijzen behaald, er werd deelgenomen aan de Groene Hart Cup waar een fraaie 6e plaats in de eindrangschikking werd behaald, twee Meesters debuteerden op het Nederlands Kampioenschap D.

Maar de grootste klapper van dit seizoen is de 3e plaats van ons jongste E-team op het Nederlands Kampioenschap !!! En daar hangt een bijzonder verhaal aan. In de regionale voorronde wisten wij ons niet te kwalificeren voor het NK. Het oorspronkelijke team kon door omstandigheden niet samenspelen. Wij kwamen daarvoor net iets tekort maar werden wel op de reserve-lijst geplaatst.

En zie daar, er kwam een plekje vrij voor ons. Op zaterdag 26 mei verzamelden ons E-team in Naaldwijk voor het NK. Dit keer wel in de sterkste formatie. Het team bestond uit de Meesters David , Prajit , Laura en Hugo. Getooid met fraaie bedrukte t-shirts waarop onze namen en logo begonnen de Meesters goed gemutst aan het toernooi. Voor de Meesters Prajit en Hugo was dit overigens hun debuut op het NK.

In de eerste ronde troffen het team van de gastvereniging Schaakmat Westland. Een nipte overwinning van 2,5-1,5 bracht ons de eerste 2 matchpunten. Daarna ging het geweldig de goede kant op met nog 3 overwinningen en 1 gelijkspel tot aan ronde 6. Met nog 2 ronden te gaan stonden wij in de top 3 !!!  Er waren nog 2 andere ongeslagen teams die ook nog eens als topfavorieten golden.

In 1 van deze teams zat een heel groot talent genaamd Tommy Grooten. 8 jaar oud pas maar al vele overwinningen ( ook op zeer sterke senioren) behaald. Naast hem zat voormalig NK-kampioene Wendy Huang ( ook pas 10 jaar oud en een geweldige talent). Kortom, een zeer sterk team waar ik graag tegen uit wilde komen.

En deze wens werd gehonoreerd in ronde 6. Ik zei het team te geloven in de titel want alles is nu mogelijk. Ze speelden tot nu toe voortreffelijk, straalden veel plezier uit en konden nu ook nog eens echt spelen om de NK-titel. De gezichten van onze Meesters stonden ontspannen, die van ESV uit Eindhoven gespannen. Want wie waren nu toch die dekselse Voorburgse Meesters ?

De wedstrijd begon. En het duurde lang voordat de eerste uitslag kwam. Dit betekende ook dat er geweldig goed gestreden werd tegen dit topteam. Zou het gaan lukken ? Helaas nee, wij kwamen toch in het middenspel tekort. Meester Hugo, Laura en Prajit verloren. 3-0 achter en de titel was nu wel ver weg.

Maar Meester David dan ? Tja , die speelde tegen talent Tommy. En hij was nog bezig. En kijk, meester David staat een stuk voor !? Tommy vraagt aan zijn vader ( de zeer bekende ervaren schaaktrainer en auteur van diverse schaakboeken IM Herman Grooten) of hij remises mag aanbieden. Tommy speelt dan nog enkele zetten en biedt remise aan. Meester David heeft nog minder dan een minuut op de klok en een remise is tegen dit toptalent echt een goed resultaat.

Maar tot mijn stomme verbazing zegt Meester David resoluut : NEE. Hij wil winnen !!! Dat tekent de geweldige wedstrijdmentaliteit van David en waarom ook niet. Je staat een stuk voor en dan zou ik ook gewoon doorspelen. Alleen is de winst nog niet zo gemakkelijk te vinden in deze partij.

Er worden nu in zeer hoog tempo ,want ook Tommy is inmiddels in tijdnood gekomen, enkele zetten gespeeld. Ineens gaat meester David nog een stuk winnen en dan geeft Tommy op. Meester David wint !!!!! Een meer dan geweldige individuele prestatie van ons eigen toptalent.

Met nog 1 ronde te gaan beseffen de Meesters dat zij hier een podiumplaats kunnen winnen. Dat vertellen zij mij ook en ik weet dan dat zij ook in de laatste ronde een extra stap gaan zetten. En dat gebeurt dan ook. Hoewel vermoeid, want het was ook nog eens erg warm die dag, streden zij alle vier voor de volle winst. Er werd met 3-1 gewonnen en de derde plaats was een feit.

Een diepe buiging voor deze jonge Meesters ,die met heel veel plezier , zonder druk van moeten presteren, hebben geschaakt. Zoals je dat graag, als jeugdleider/trainer/coach/begeleider, wil zien. Plezier uitstralen en dan kan het soms tot dit soort geweldige prestaties leiden.

Meesters , bedankt dat ik dit met jullie mocht mee maken. En ook mijn dank naar de aanwezige ouders voor hun support en ondersteuning. Dit maakt sport met en voor kinderen zo mooi.

Ike Tjin A Lien

jeugdleider