Wil je leren schaken? Of kun je al schaken? Bij Schaakvereniging Voorburg op vrijdagavond is er schaken voor de jeugd .

In Wijkcentrum Essesteijn wordt van 19:00 tot 20:00 uur door schaakmeesters Fong Li, Jan, Lex, Casper, James en Adrey les gegeven aan beginnende schakers (stap 1 en stap 2).

Van 20:15 tot 21:30 wordt er door schaakmeesters Ike, Siyar en Jan les gegeven aan de gevorderden  (stap 2 en hoger). Zij maken o.a. gebruik van de internationaal en nationaal erkende stappenmethode. Tevens zal de jeugd partijtjes tegen elkaar spelen.

Leren schaken is al mogelijk van zes jaar. Leren schaken heeft vele voordelen in het verdere leven. Schaken heeft een positieve invloed op rekenen en taalvaardigheden. Kinderen leren makkelijker patronen te herkennen, analyseren, te plannen en met tijdsdruk om te gaan.

Bij Schaakvereniging Voorburg blijven jongeren bij de jeugd spelen tot een leeftijd van ongeveer 14 jaar. Als een jeugdschaker zich sneller dan gemiddeld ontwikkelt, dan kan er vanaf een leeftijd van 11 of 12 jaar bij de senioren worden gespeeld.

Ouders kunnen hun kind aanmelden bij Ike Tjin A Lien via mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Graag vermelden in welke groep uw kind zit, de leeftijd en of uw kind al enige schaakervaring heeft. Voor verdere vragen kunt u ook telefonisch contact opnemen met Ike Tjin a Lien via telefoonnummer 06-48201740.

Succesvol JCC

Op zaterdag 9 maart vonden de Jeugd Club Competities in de leeftijdscategorieen C en E plaats. Speellocatie was sporthald de Kameleon in Den Haag. Dit evenement werd georganiseerd door de Haagse en Rotterdamse Schaakbond ( HSB en RSB ) Op deze wijze georganiseerd maak je het speelveld groter , kunnen er meer teams meedoen en speelt de jeugd ook eens tegen andere tegenstanders dan alleen uit de eigen regio. Kortom, vele voordelen deze opzet.

Net als vorig jaar deden wij weer in beide categorieen mee. Ons C-team met Mees, Julius, Casper en George ( D-leeftijd) had het zwaar. Met name de teams uit de RSB waren sterk vertegenwoordigd met een sterke bezetting. Ondanks dat er heel goed werd gespeeld kon dit team geen potten breken. Plaatsing voor de Landelijke Meesterklasse is dan ook nooit echt in zicht geweest maar deze extra wedstrijdervaring nemen ze weer mee in hun bagage.

In 2018 werd ons E-team 3e van Nederland. Dat was met enig fortuin want wij hadden ons niet eens geplaatst voor het NK. In de regionale JCC traden wij namelijk niet aan met ons sterkste team. Zodoende kwamen wij op de reserve-lijst en werden wij alsnog opgeroepen.

In dat team speelde Prajit mee. Die is nu echter een D-speler en kon dus niet meer mee doen. Maar svVoorburg heeft een mooie E-lichting in huis. Met David , Hugo , Laura , Thomas en Emma konden wij een sterk team op de been brengen. Zou het nu wel lukken ons direct te plaatsen voor het NK in mei dit jaar ?

Emma zou pas later in de middag komen en Thomas had zichzelf laat bij mij aangemeld. Ik was zelf helemaal vergeten dat hij ook een E-speler is en had hem dus niet opgeroepen. Stom van mij maar gelukkig kon hij wel mee doen. Ik had hem al een tijd niet zien spelen maar dat hij flinke stappen heeft gemaakt, blijkt wel uit zijn resultaten. Hij scoorde zaterdag 5 uit 7 !!! En deed daarvoor zeker niet onder voor zijn teamgenoten die allemaal bijna dezelfde score behaalden : David en Laura 5 uit 7 , Hugo 5,5 uit 7. Emma die dus later kwam deed ook nog een duid in het zakje door haar partij (en) te winnen.

Aan het eind van de middag was dit E-team : HSB kampioen en overall kampioen !!!  Plaatsing voor het NK in mei was een feit en liet zien dat de behaalde 3e plaats op het NK van vorig jaar geen toevalstreffer was.

Bedankt C en E spelers, het was weer leuk om jullie met plezier te zien spelen. En ook dank aan de ouders die in de middag de begeleiding van mij hebben overgenomen. Nu op naar het NK !!

Voorburg 2 stoomt door naar de top

Afgelopen vrijdag speelde ons jeugdteam tegen DSC 8. Zij stonden 1 punt boven ons maar met 1 wedstrijd meer gespeeld. Ik zei vooraf het leuk te vinden als wij zouden winnen want dan staan wij zomaar 3e in deze competitie !!!

In de heenwedstrijd speelden wij gelijk tegen dit sterke seniorenteam die wij eigenlijk hadden moeten winnen. Door een verkeerde berekening van de teamleider aan bord 1 werd de overwinning uit handen gegeven. Vandaag geen ruimte voor dit soort grabbelpartijen.

Ook in deze wedstrijd wilde ik onze jeugd wel eens aan de topborden zien en husselde ik onze "vaste "opstelling lekker door elkaar. En dat het werkt , blijkt wel uit de resultaten , hoewel we hier en daar over geluk niet te klagen hadden.

Aan bord 1 mocht Mees aantreden. Zijn tegenstander is iemand die eigenlijk een te lage rating heeft en aanvallend speelt met de nodige tactische truukjes. Mees heeft dit ook in huis en ik was benieuwd hoe hij het deze avond zou gaan doen. In de openingsfase ging het helemaal fout en Mees kwam al rap een stuk achter. Ik schreef in mijn gedachten al een 0 maar weet ook dat Mees nooit opgeeft. Hij voerde maximaal de druk op en liet zijn stukken heel goed samenwerken. Waar de stukken van zijn tegenstander overal op het bord stonden behalve waar ze nodig waren. Met een mooie mataanval op de koning kon Mees een 1 bij schrijven. 1-0

Aan bord 2 speelde Luuk. Die dacht, trainer wat doe jij nu ? Waarom zit jij niet aan bord 1 ? En ik aan bord 2 ? Ja, Luuk, je speelt goed en nu mag je aan bord 2 het laten zien. Okay, ik doe mijn best. Er kwam een interessante positionele stelling op het bord waarvan ik dacht dat Luuk iets beter stond. Maar zijn tegenstander verdedigde correct en een remise was een prima uitslag.

Aan bord 5 speelde Julius die prima uit de opening kwam. Kwam snel beter te staan maar kwam toen de man met de hamer tegen. Julius wil nog wel eens te aanvallend spelen en als je dan een counter krijgt ... Hij kon vervolgens het ene na het andere stuk inleveren en een 0 bijschrijven.

Ik zal zelf aan bord 4. Speelde een rustige d4-opening waarbij wit niet zoveel voordeel heeft. De tegenstander wilde mijn loper ruilen tegen zijn paard. Ik speelde vervolgens mijn paard naar veld e5 om het ongedekte paard op c6 aan te vallen. Als hij dan gewoon mijn paard ruilt en daarna mijn loper , is er niet zoveel aan de hand voor zwart. Nu sloeg hij eerst de loper en die zet verwisseling kostte hem een vol stuk. Later ruilde ik die in voor een tweetal vrijpionnen. Toen zwart vervolgens opnieuw een loper cadeau deed door het te laten opsluiten , was het over en uit. 2,5 - 1,5.

Onze jongedame Noor zat aan bord 6. Met de witte stukken kreeg zij een Siciliaanse opening voorgeschoteld. Mijn tegenstander vroeg na de partij of ik met onze jeugd ook openingen behandel. Nee, antwoordde ik. Want jeugdspelers moeten openingen leren spelen. Wanneer zij de Gouden Regels consequent toepassen kunnen zij elke opening spelen. Zo creeer je gevoel voor positie spel. Openingstheorie leren met boeken is goed als je een rating hebt van 2000 +. Noor speelde de c5 van zwart niet helemaal volgens de theorie maar kwam wel goed uit haar opening. Met een koningsaanval en een tactische wending won haar tegenstander een stuk en daarmee ook de partij. Toch een prima gespeelde partij van Noor. Stand inmiddels 2,5 - 2,5

1 partij nog bezig. Tim aan bord 3 die naast mij zat. Tot mijn grote schrik en verbazing had Tim eerder in de partij op zet 16 een mat in 1 totaal over het hoofd gezien. Zijn grote voordeel zag ik langzaam verdwijnen. Ik dacht even dat hij in slaap was gesukkeld door het zeer trage spel van zijn tegenstander. Gelukkig was hij op tijd bij de les en vond hij weer de juiste zetten. Net toen de tegenstander dacht dat hij okay stond, was het mat. 3,5 - 2,5 !!!

Weer een overwinning erbij en inmiddels beland op plaats 3. Met 2 team boven ons die slechts 2 punten meer hebben. Rijswijk hebben wij al verslagen en die moeten in de laatste ronde tegen mede koploper Scheve Toren. Wij hebben daarvoor nog een uitwedstrijd tegen Scheve Toren en kunnen dus bij een overwinning weer een plaats opschuiven. We hebben het niet helemaal meer zelf in de hand maar als wij de laatste twee wedstrijden winnen ...........

Succesvolle voorronden PJK D en E

Op zondag 9 december werd in Delft bij gastvereniging DSC de voorronden van de Persoonlijke Jeugd Kampioenschappen in de leeftijdscategorieeen C, D en E gespeeld. In deze voorronden zijn finale-plaatsen te verdienen die in januari en februari 2019 gespeeld zullen worden. Dan zijn er weer plaatsen te verdienen voor het Nederlands Kampioenschap 2019.

Tien Voorburgse schakers hadden er zin in om deze zondag strijd op de borden te leveren. Helaas niet in categorie C , maar wel in de D en E categorie. Ik kon helaas alleen de eerste ronde kijken want mocht zelf in Amsterdam bij een toernooi later op de dag gaan aanschuiven.

Zo'n eerste ronde is altijd spannend , zeker als er zoveel kinderen ( dit keer 72) mee doen. Met nieuwe tegenstanders die je niet kent. Ik zag wat gespannen koppies en dat is altijd goed. Het is tenslotte wel een voorronde voor een kampioenschap. Aan het einde van de middag kon de balans opgemaakt worden en die zag er heel mooi uit.

In de D categorie hadden wij een drietal inschrijvingen. Aryanesh deed voor het eerst mee en heeft nog niet zoveel wedstrijdervaring opgedaan. Maar ik denk dat na dit toernooi het wel naar meer zal smaken. Met 2,5 punt uit 7 kan hij zeer tevreden terugkijken op een geslaagd toernooi. En hij heeft zijn eerste jeugdratingscore te pakken. Noor deed ook voor het eerste mee. Vorig jaar speelde zij alleen in de categorie Meisjes waar zij zich voor het NK wist te plaatsen. In deze categorie Algemeen plaatste zij zich bijna voor de finale-ronde. Met 4 uit 7 en een mooie TPR van 0,55 kan zij ook terugkijken op een goed toernooi. In januari gaat zij zich bij de meisjes weer proberen te plaatsen voor het NK !! Onze 3e deelnemer was George. Ook hij had nog niet eerder mee gedaan. George speelt ook niet zoveel wedstrijden dus ik kon niet inschatten hoe zijn huidige niveau is. Wel, ik heb nu wel een  goede indicatie gekregen. Want deze jongeman scoorde met 5 uit 7 er lustig op los en verdiende daarmee een plek in de finale. Met een TPR van maar liefst 1,98 krijgt hij er ook nog veel ratingpunten bij. Gefeliciteerd George met jouw finale plek.

In de E-categorie waren er 7 Voorburgse inschrijvingen. Onze benjamin Louise eindigde op een gedeelde 8e plaats , samen met clubgenoot Farzan die beiden voor het eerst mee deden. Hugo werd gedeeld 6e , Thomas gedeeld 5e , Emma en Laura gedeeld 4e. In deze categorie hadden wij 1 grote troef die zijn "status" niet helemaal waar maakte. Hij was als 1e geplaatst maar werd uiteindelijk 2e waarmee hij zich plaatste voor de finale-ronde. Als toetje kreeg hij ook nog een finale plaats voor de categorie D toegewezen.

Al met al weer een mooie en fraaie prestatie van onze Voorburgse jeugd. En daarmee is de koek nog niet op. Want bij de D was onze Prajit al geplaatst op basis van zijn huidige jeugdrating. En dat betekent dat wij 4 finalisten hebben in de finale ronden !!! Drie in de categorie D : Prajit , George en David. En in de categorie E David. We zullen ze gaan volgen.

Voorburg 2 brengt spanning terug

Het kerstreces heeft onze schakers goed gedaan. Ons jeugdteam die debuteert in de 4e klasse van de Haagse Bondscompetitie speelde tot voor de kerst fris en fruitig. Je zag het team groeien in speelsterkte , motivatie , focus op het spel, tijdsmanagement zonder het plezier te verliezen. Prachtig om mee te maken. Maar jonge schakers en soms een belegen senior als ik , hebben ambities en willen graag wedstrijden ook winnen.

Op 7 januari werd de competitie vervolgt met een wedstrijd tegen svWassenaar. Deze werd met maar liefst 5-1 gewonnen en onze eerste overwinning en 2 matchpunten extra was een feit. Het grappige was dat alle jeugdspelers wonnen en de 2 senioren ( ik en de vader van Prajit , Jainendra) speelden remise. Wassenaar kwam hier overigens nog goed mee weg.

Afgelopen dinsdag stond de wedstrijd tegen de koploper svRijswijk op het programma. Zij staan fier bovenaan en het moet raar lopen als zij geen kampioen gaan worden. Maar dan moeten er nog wel in de resterende 3 ronden minimaal 4 punten gehaald worden. In de thuiswedstrijd verloren wij met 2-4 maar daar kwamen zij goed mee weg. Onder meer Julius gaf toen een verloren stelling uit handen. Nu waren wij in een andere opstelling en ik had een verassing voor de tegenstander in petto.

Normaal speel ik aan het eerste bord maar deze avond wilde ik onze jeugd wel eens aan de topborden zien spelen. Ik nestelde dus Prajit en David aan bord 1 en 2 en ging zelf aan bord 3 zitten. De tegenstander was verrast , ook omdat wij nu met een zeer jonge afvaardiging waren gekomen. Het zou een korte avond worden..........

Bord 1 : Prajit speelde met zijn tegenstander een zeer scherpe partij die ik niet helemaal heb kunnen volgen. Ergens in het middenspel verloor hij een pion maar kreeg er wel een mooie compensatie voor : namelijk een vrij pion. Dan moet je het nog wel  goed blijven spelen om die te laten promoveren. Prajit liet zien dat hij ook hier stappen maakt. 0-1

Bord 2 : David kreeg met zwart het positionele d4 tegenover zich. Vaak kiezen senioren hiervoor omdat zij er van uit gaan dat jonge jeugdspelers nog te weinig positioneel gevoel en inzicht hebben. Normaal is dat ook wel zo , maar David is geen gewone jeugdspeler. Die ontwikkelt zich heel snel en speelt veel. Met een rustige opbouw van beiden was er ogenschijnlijk niet zoveel aan de hand. Tot het moment dat zijn tegenstander ineens een paard tegen 2 pionnen offerde. Aangezien David's koning nog in het midden stond dacht de tegenstander waarschijnlijk dat hij voldoende compensatie voor het stuk had. Maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. 0-2

En zo was het opzetje met de opstelling al geslaagd.

Bord 6 : Hier speelde een andere jonge jeugdspeler die iets ouder is dan David. Hugo die zijn competitie-debuut maakte. Ook Hugo is een speler die snel vorderingen maakt en zoveel als mogelijk wil spelen. Zijn tegenstander koos ook voor het positionele d4. Dit keer een dame-gambiet die Hugo ook aannam door de pion op c4 te slaan. In de huidige praktijk bij GM's en zo wordt dit niet meer gedaan , want niet goed voor zwart. Maar jeugdspelers moeten dit wel leren spelen. En als senior moet je het dan ook wel goed blijven doen. Op zet 17 stukken weggeven hoort er natuurlijk niet bij. 0-3

Bord 4 : Tim kreeg ook met een d4 te maken. Maar hij verslikte zich lelijk in de opening en deed wat verschrikkelijke zetten die hem een vol stuk kostte. Normaal is het dan over en uit. Maar ook je tegenstander kan fouten maken dus eigenlijk moet je niet opgeven voor je mat staat. Dat deed Tim dan ook niet en hij bleef heel goed en actief tegenspel bieden. Tja, en dan gebeurt waar je op hoopt. Zijn tegenstander gaf op zet 20 het stuk weer terug. Tim accepteerde dit buitenkansje natuurlijk gretig en maakte er 0-4 van.

Tja, wat nu 4-0 voor en alleen de twee oudjes nog bezig. Het moet niet gekker worden. Ik had al eerder aan bord 3 remise aangeboden maar dat mocht van de teamleider Rijswijk door mijn tegenstander niet worden aangenomen ( bij de stand 0-3). Logisch want er zou nog een gelijkspel inzitten. Bij de winst van Tim bood ik nogmaals , in gewonnen stelling want ik stond een stuk voor, remise aan. Deze werd wel aangenomen. 1/2 - 4 1/2 !!! De winst voor het team was binnen.

Aan bord 5 zat Jainendra die ik inmiddels had verteld dat ook hij remise mocht aanbieden. Dan konden we redelijk vroeg weer thuis zijn. Maar zijn tegenstander nam het niet aan en speelde stug door. Dan moet je op zijn minst een variant gezien hebben die tot ruim voordeel leidt. Ik zag het in elk geval niet. Als je dan vervolgens de dame weggeeft .......  1/2 - 5 1/2

Een dikke vette overwinning dus op de koploper waar het chagrijn van de gezichten af te lezen was. Dit was niet verwacht. Wij hebben de spanning in deze competitie weer een beetje teruggebracht. Wie weet waar wij gaan eindigen ...........

Voorburg 2 : goed spel , geen beloning

Het jeugdteam mocht vrijdag 7 december thuis aantreden tegen Scheve Toren uit Pijnacker. Op het programma stond de 3e ronde van de 4e klasse HSB-competitie. De avond begon wat rommelig door een misverstand. Uw jeugdleider speelt normaliter gewoon mee maar deze keer niet. Ik dacht namelijk dat Mees niet mee kon spelen ( en had vervanging geregeld) toen hij ineens voor mij stond. Bleek een misverstand te zijn. Dus stond ik mijn plaats af en kon Mees aan bord 1 gaan plaatsnemen. De verwachtte tegenstander aan bord 1 had een rating van ruim 1700 , dus dat zou voor hem een zeer zware kluif gaan worden. Niets bleek minder waar. Want onze tegenstander kwam opdagen met 5 spelers waarvan hun aanvankelijke 1e bordspeler doorschoof naar het 2e bord. Mees kon alsnog niet spelen maar kreeg wel een punt vanwege niet opkomen van de tegenstander.

We stonden dus met 1-0 voor en de wedstrijd moest nog starten. David zat aan bord 2 en kreeg dus die sterke tegenstander. Als David rustig speelt , maakt hij het elke tegenstander lastig. Maar hij speelt soms veel te snel ,zoals helaas ook deze avond. Kort na de opening verloor hij onnodig een stuk. Zijn tegenstander speelde het heel vakkundig uit en het stond al snel 1-1.

Met een blik op de andere borden zag ik mooie zonnestralen boven de borden verschijnen. Prajit aan bord 3 kreeg te maken met de Engelse opening. Na zet 12 stond hij al een stuk voor. Dit ging de goede kant op. Luuk op bord 4 mocht met wit spelen en kreeg een Pirc voorgeschoteld. Hij ging er eens goed voor zitten. Met de pionzet e5 brak hij de stelling van zwart helemaal open en dwingt hij de tegenstander nog meer in het defensief. Ook dit zag er goed uit. Julius aan bord 5 kreeg van zijn tegenstander een soort van Italiaanse/Spaanse ratjetoe voor geschoteld. Met de loper op c4 is het de Italiaanse opening. Maar om de een of andere duistere reden ruilde zijn tegenstander die bewuste loper met de zetten Ld5 en Lxc6 voor het paard en kwam er een Spaanse structuur op het bord. Het moet niet gekker gaan worden maar dat werd het wel. Noor aan bord 6 speelde Italiaans en bouwde haar stelling rustig op. Na een kleine positionele fout in de opening kwam zij lichtjes onder druk te staan.

Prajit was ondertussen de druk met uitstekende zetten verder aan het opvoeren. Kwam een dame tegen een toren voor , ruilde deze vervolgens om en kwam zo in een gewonnen eindstelling terecht. 2-1 voor ons. Dat ging de goede kant op. Wellicht een 1e overwinning ???

De heerlijke zonnestralen boven de borden verdwenen helaas als sneeuw voor de zon. Luuk vond het juiste plan niet en vergat ook nog een zijn koning in veiligheid te brengen door te laat te rokeren. Langzaam komt zijn tegenstander onder de druk uit en na wat onnauwkeurige zetten van Luuk , staat het 2-2. Julius gaat er ook eens goed voor zitten en speelt de ene krachtzet na de andere. Aangekomen bij zet 36 zie ik een mat in drie. Ziet hij het ook ? Nee, ...... een krachtterm verlaat mijn gedachten. Julius ziet het niet en geeft daarna ook de partij uit handen. 2-3.

Noor kwam vanuit de opening in een lastige positionele stelling terecht. Dan zie je dat onze jongedame nog wat speelervaring te kort komt. Niet erg , want daarom speel je mee in deze competitie. Noor verlies ook haar partij en wij met 2-4.

Er had meer in gezeten. Maar door een combinatie van te snel spelen en minder speelervaring bleven wij zonder matchpunten. Dit jeugdteam heeft echter veel potentie , dus dat belooft nog wa voor de 2e helft van dit seizoen.

Voorburgse jongedames bij PJK-meisjes

Op zaterdag 12 januari jl. werd het Persoonlijk Jeugd Kampioenschap voor Meisjes gespeeld. In de leeftijdscategorieeen D, E , FGH werd gestreden om plaatsing bij de NK. Gastvereniging was deze keer Haeghe Ooievaar in Den Haag-Zuid. Het aantal meisjes dat schaakt neemt gelukkig elk jaar iets toe. Een positieve ontwikkeling die wij zien bij onze vereniging maar zeker ook in het Leidschendam-Voorburgse schoolschaken.

Vanuit onze vereniging deden dit keer maar liefst 6 jongedames mee in de verschillende categorieeen. Noor bij de D , Laura bij de E , Emma bij de G , Sarah en Louise bij de H , Mara bij de FGH. Van de in totaal 16 deelneemsters kwamen er maar liefst 6 dus van onze vereniging !!! Een leuk feit.

De kans dat 1 van onze meiden zich zouden gaan plaatsen voor een NK was dan ook nadrukkelijk aanwezig. En dat maakten zij ook waar. Ik kwam in de ochtend even langs om te kijken en zag dat met name Noor , Laura en Emma goed uit de startblokken kwamen door gewoon 3 uit 3 te scoren.

Aan het einde van de middag was ik benieuwd hoe het was afgelopen. Laura , een E-tje nota bene, won de groep DE !! door 6,5 uit 7 te scoren !!! en gaat dus naar het NK-E . Noor kwam net een half punt tekort ( 5,5 uit 7) op Lisa de Regt en moet dus afwachten. Jammer, maar speelde wel een zeer goed toernooi. Emma gaat ook naar het NK-G door eveneens haar groep FGH te winnen met een 100% score , 7 uit 7 !!! Een geweldige prestatie. Ook haar zusje Sarah mag naar het NK-FGH , zij kwam tot een score van 3,5 uit 7. Mara en Louise deden het ook prima maar kwamen nog net iets te kort.

Kortom, weer een mooi succes voor onze vereniging en proficiat aan onze meiden.

Voorburg 2 straalt in Delft

Op maandagavond 19 november reisde ons jeugdteam af naar Delft voor de 2e competitie-wedstrijd in de 4e klasse in de Haagse Schaak Bond. Tegenstander was DSC 8 , een team met zeer ervaren seniorspelers. Twee van onze jeugdspelers hadden net het zware Haags Weekend Toernooi achter de rug waar zij goede prestaties hadden neer gezet. Ik was zeer benieuwd hoe het team er nu voor stond.

Aan bord 2 zat Mees die geconfronteerd werd met een Spaanse opening. Mees heeft de tactische lessen over penningen goed onthouden want hij bezorgde zijn tegenstander op zet 5 een nare penning met zijn loper op g4. Deze penning zou 7 zetten later het waterloo betekenen voor zijn tegenstander. Toen ruilde Mees namelijk zijn loper af en verkreeg zijn tegenstander een lelijke dubbelpion en een open koningstelling. Hij brak de stelling verder open met de breekzet f5 waarna een fraai batterij van 2 torens en 1 dame van Mees keek naar de pion op f2. Toen ook deze pion verloren ging ( Mees stond ondertussen 2 pionnen voor) , stibbelde de tegenstander nog even tegen maar was de nederlaag een feit. 0-1 Voorburg.

Aan bord 3 speelde David. 1 van de spelers die dus dat toernooi achter de rug had. Veel uren maken is voor jonge spelers heel belangrijk. Net als rust tussen de wedstrijden door. Ik heb de wedstrijd van David niet helemaal kunnen volgen maar zag wel dat hij per zet zijn tegenstander steeds minder bewegingsruimte gaf. David bracht de stand naar een zeer comfortabele 0-2 !!!

Ik was verrast ,waar ging dit naar toe leiden !?

Op bord 4 speelde Luuk. Hij kreeg met zwart een Damegambiet te verwerken. Luuk antwoordde met een soort Slavisch ( c6) maar wist kennelijk de zet volgorde niet. Zijn tegenstander verzuimde vervolgens om groot voordeel uit de opening te halen. En tja, als je zelf niet scoort, dan krijg je vaak de deksel op je neus. Zo ook nu. Luuk kwam er uiteindelijk goed uit, voerde op het juiste moment een tegenaanval uit en zo stond het opeens 0-3 !!!

Gaan wij hier onze eerste overwinning behalen !!!

Op bord 5 speelt Prajit die net als David een zwaar toernooi achter de rug had, een wat ongelukkige partij. In een open partij verrekende hij zich en kwam een stuk achter. Hij wist het de tegenstander lang moeilijk te maken maar trok toch aan het kortste eind. 1-3.

Tja, een overwinning zat er nog steeds in. En aan bord 1 zit de team- en jeugdleider annex trainer. trainer. Een remise volstond voor onze eerste overwinning. Ik opende met het Loperspel ( e4 , Lc4). Een opening waarin ik vorige week nog een 2000+ speler wist te verschalken. Wederom kwam ik prima uit de opening en toen............. Een verschrikkelijke misrekening. Ik dacht een kwaliteit te kunnen winnen, maar verloor uiteindelijk een volle toren. Ik had namelijk de zet die ik speelde, twee zetten eerder moeten spelen. Dom ,dom , dom. Mijn tegenstander pakte dit cadeautje natuurlijk terecht aan en won gedecideerd. 2-3 .

Dus kwam de druk op de schouders van onze jongedame Noor. Ze had gelukkig niet in de gaten dat deze druk er was en dat is maar goed ook. Het zou onnodig afleiden van haar goede spel. Noor kreeg een Middengambiet ( e4 , e5 , d4) met de zwarte stukken voor de kiezen. Op zet 3 speelde zij een lelijke zet ( Ld6 ) waardoor haar andere loper moeilijker tot ontwikkeling kon komen. Echter , zij speelde het daarna goed en kwam ongeschonden uit de opening. Met een open c-lijn voor haar toren probeerde zij de tegenstander verder onder druk te zetten. Maar vergat een dubbele aanval op pion b6, die vervolgens verloren ging. Met wat materiele achterstand ging Noor vol in de aanval voor de winst. Maar met een fraaie tussenzet werd de aanval geneutraliseerd en werd een tegenaanval op haar koningstelling ingezet. Die was niet goed te verdedigen. 3-3 !!!

Ons eerste matchpunt is binnen en ik heb genoten van het fraaie spel van onze jeugdspelers !!! Je ziet en merkt aan alles dat zij allemaal flinke stappen vooruit aan het maken zijn. Door geklungel van jullie jeugdleider hebben wij deze keer niet de volle winst kunnen binnen slepen. Maar dat lijkt een kwestie van tijd. Iedereen maakt weleens blunders mee en nu was ik kennelijk aan de beurt.

We gaan er een mooi seizoen van maken. Volgende wedstrijd op 7 december thuis tegen Scheve Toren 3

2019  Schaakvereniging Voorburg