Wil je leren schaken? Of kun je al schaken? Bij Schaakvereniging Voorburg op vrijdagavond is er schaken voor de jeugd .

In Wijkcentrum Essesteijn wordt van 19:00 tot 20:00 uur door schaakmeesters Fong Li, Jan, Lex, Casper, James en Adrey les gegeven aan beginnende schakers (stap 1 en stap 2).

Van 20:15 tot 21:30 wordt er door Adrey en Jan les gegeven aan de gevorderden  (stap 2 en hoger). Zij maken o.a. gebruik van de internationaal en nationaal erkende stappenmethode. Tevens zal de jeugd partijtjes tegen elkaar spelen.

Leren schaken is al mogelijk van zes jaar. Leren schaken heeft vele voordelen in het verdere leven. Schaken heeft een positieve invloed op rekenen en taalvaardigheden. Kinderen leren makkelijker patronen te herkennen, analyseren, te plannen en met tijdsdruk om te gaan.

Bij Schaakvereniging Voorburg blijven jongeren bij de jeugd spelen tot een leeftijd van ongeveer 14 jaar. Als een jeugdschaker zich sneller dan gemiddeld ontwikkelt, dan kan er vanaf een leeftijd van 11 of 12 jaar bij de senioren worden gespeeld.

Ouders kunnen hun kind aanmelden bij jeugdleider Fong Li Caljé via mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Graag vermelden in welke groep uw kind zit, de leeftijd en of uw kind al enige schaakervaring heeft. Voor verdere vragen kunt u ook telefonisch contact opnemen met Fong Li Caljé via telefoonnummer 06-48826668.

NK E-team in de prijzen

Afgelopen zaterdag 14 september vond het toernooi voor NK E-teams plaats in Rotterdam. Hier streed een team van Voorburg, bestaande uit David, Laura, Thomas, Emma en Prayan. In mei had een team zich geplaatst voor het NK E-teams.

Na 7 rondes gespeeld te hebben eindigde het team op de gedeelde tweede plek. Op deze tweede plek stonden nog vijf andere teams, waardoor ze uiteindelijk op de 5 e plek eindigden op basis van het aantal bordpunten. Dit leverde een beker op die elk kind met trots op school kan laten zien.

Nog twee bijzonderheden om even te benoemen: van alle 7 rondes heeft het team geen enkele ronde verloren, wat al een prestatie op zich is. Daarnaast heeft David, die op bord 1 speelde, alle 7 partijen gewonnen. Een 100% score!

Als laatste nog bedankt aan alle ouders van de kinderen voor de goede zorgen. Zo verliep de dag zo goed als vlekkeloos. Het was een geslaagd dagje met een trotse teamleider!

Voor een overzicht van de resultaten kunt u kijken op https://knsb.netstand.nl/scores/index/19 bij NK E-teams onderaan de pagina.

Foto's: Michelle Loh

Voorburg 2 eindigt als runner-up

Ons debuterende jeugdteam , Voorburg 2, had nog een kleine kans om kampioen in de 4e klasse van de Haagse Bond Competitie te worden. In de laatste ronde moest dan zelf gewonnen worden van nummer laatst Wassenaar , terwijl concurrent Rijswijk 4 moest verliezen van Scheve Toren.

Wij hoefden afgelopen vrijdag tegen Wassenaar zelf niet te spelen want zij konden geen representatief team op de been brengen. Een reglementaire overwinning. 2 matchpunten en 6 bordpunten rijker stonden wij aan kop. Rijswijk 4- Scheve Toren was gisteren aan de orde.

Terwijl ik gisteren achter de buis zat om Juventus-Ajax te kijken , dacht ik tegelijkertijd aan deze schaakwedstrijd. Vrijwel iedereen dacht ook dat Ajax uitgeschakeld zou worden, want tja, Juventus had immers ene Christian Ronaldo in huis. Speciaal gekocht om dit jaar de Champions League te winnen.

Wij kunnen , helaas of gelukkig ? , geen topschakers inkopen. Maar doen het , net als Ajax, met een mix van getalenteerde schakertjes en een enkele veteraan. Niemand gelooft in sprookjes maar Ajax won wel. En terecht want de talenten waren veel beter dan het dure bij elkaar gekochte Juventus. Zouden wij ook ........

Helaas niet. Sprookjes bestaan niet. Rijswijk 4, die al het gehele seizoen aan de kop voor het kampioenschap streed, won met 4-2 . En zijn daardoor , ook terecht, de kampioen geworden. Ons jeugdteam barst van het talent en wij zullen moeten wachten op volgend seizoen. Dit team groeide met elke ronde en de ervaring die zij hebben opgedaan, zal waardevol blijken te zijn.

Wij kunnen nog wel het genoegen smaken het enige team in deze competitie te zijn die van de kampioen heeft gewonnen. Een zege waardoor in de ronden daarna het slot van de competitie zeer spannend werd. Voorburg 2 als smaakmaker , net als Ajax in de Europese competitie. Het moet niet gekker worden.

Ik heb namens ons team de felicitaties overgebracht aan Rijswijk 4. Vanaf hier wil ik ook jullie , David, Prajit, Julius, Noor, Hugo , Luuk ,Mees , Jainendar en Tim feliciteren met het behaalde resultaat : tweede en runner up !!! Wij gaan er volgend jaar voor.

Succesvol JCC

Op zaterdag 9 maart vonden de Jeugd Club Competities in de leeftijdscategorieen C en E plaats. Speellocatie was sporthald de Kameleon in Den Haag. Dit evenement werd georganiseerd door de Haagse en Rotterdamse Schaakbond ( HSB en RSB ) Op deze wijze georganiseerd maak je het speelveld groter , kunnen er meer teams meedoen en speelt de jeugd ook eens tegen andere tegenstanders dan alleen uit de eigen regio. Kortom, vele voordelen deze opzet.

Net als vorig jaar deden wij weer in beide categorieen mee. Ons C-team met Mees, Julius, Casper en George ( D-leeftijd) had het zwaar. Met name de teams uit de RSB waren sterk vertegenwoordigd met een sterke bezetting. Ondanks dat er heel goed werd gespeeld kon dit team geen potten breken. Plaatsing voor de Landelijke Meesterklasse is dan ook nooit echt in zicht geweest maar deze extra wedstrijdervaring nemen ze weer mee in hun bagage.

In 2018 werd ons E-team 3e van Nederland. Dat was met enig fortuin want wij hadden ons niet eens geplaatst voor het NK. In de regionale JCC traden wij namelijk niet aan met ons sterkste team. Zodoende kwamen wij op de reserve-lijst en werden wij alsnog opgeroepen.

In dat team speelde Prajit mee. Die is nu echter een D-speler en kon dus niet meer mee doen. Maar svVoorburg heeft een mooie E-lichting in huis. Met David , Hugo , Laura , Thomas en Emma konden wij een sterk team op de been brengen. Zou het nu wel lukken ons direct te plaatsen voor het NK in mei dit jaar ?

Emma zou pas later in de middag komen en Thomas had zichzelf laat bij mij aangemeld. Ik was zelf helemaal vergeten dat hij ook een E-speler is en had hem dus niet opgeroepen. Stom van mij maar gelukkig kon hij wel mee doen. Ik had hem al een tijd niet zien spelen maar dat hij flinke stappen heeft gemaakt, blijkt wel uit zijn resultaten. Hij scoorde zaterdag 5 uit 7 !!! En deed daarvoor zeker niet onder voor zijn teamgenoten die allemaal bijna dezelfde score behaalden : David en Laura 5 uit 7 , Hugo 5,5 uit 7. Emma die dus later kwam deed ook nog een duid in het zakje door haar partij (en) te winnen.

Aan het eind van de middag was dit E-team : HSB kampioen en overall kampioen !!!  Plaatsing voor het NK in mei was een feit en liet zien dat de behaalde 3e plaats op het NK van vorig jaar geen toevalstreffer was.

Bedankt C en E spelers, het was weer leuk om jullie met plezier te zien spelen. En ook dank aan de ouders die in de middag de begeleiding van mij hebben overgenomen. Nu op naar het NK !!

Titel Voorburg 2 in zicht maar......

Tja, het kan verkeren. Wie mij aan het begin van dit seizoen had gezegd dat het jeugdteam bovenaan zou staan , had ik voor gek verklaard. Natuurlijk weet ik wel dat wij binnen onze jeugd talentvolle spelers hebben die het leuk vinden om te schaken en elke week trouw naar de trainingen en wedstrijden komen, maar toch.... Voor het eerst mee doen in de seniorencompetitie ?

Inmiddels zijn we in de 9e en voorlaatste ronde beland. De laatste 3 ronden werden allen gewonnen.  Op 19 februari werd van de koploper Rijswijk 4 met maar liefst 5,5 - 0,5 gewonnen. We stonden tot vanavond derde in de rangschikking en mochten tegen de nieuwe koploper Scheve Toren uit Pijnacker aantreden. Bij winst zouden wij bovenaan komen te staan.

We begonnen met een kleine tegenvaller. Onze enige jongedame kwam om onverklaarbare redenen niet opdagen. Gelukkig vonden wij in de vader van Prajit een uitstekende vervanger waar wij eerder dit seizoen ook al van mochten genieten. Zo reden wij in alle rust naar de speellocatie.

Ook deze keer had ik een leuke opstelling voor de tegenstander in petto. Onze jeugd heeft de toekomst en geef ik dus ruim alle gelegenheid om ervaring met veel weerstand op te doen. Dit  betekent in de praktijk plaatsnemen achter de topborden.

Prajit mocht op bord 1 waar ik rekende op hun sterkste speelster. Die had tot op heden alle wedstrijden gewonnen. Zij bleek echter ziek te zijn. Een forse tegenvaller voor Scheve Toren. Prajit offerde een stuk op f7 en bestookte zo de koning van de tegenstander. Een mooie aanval die echter teniet werd gedaan door een zeer onhandige zet. Prajit gaf met zijn dame schaak waardoor de koning het veld in werd gedreven. Ik dacht toen "hij pakt dan met zijn dame een paard op veld g6 en dan is het snel over. Maar tot mijn stomme verbazing liet hij zijn dame gewoon staan en deed een paardzet. Dame foetsie. Ik keek nog eens goed : mis ik hier wat. Een mat in ... of zo ? Maar nee, ook bij analyse bleek dit gewoon een hele domme fout te zijn. Maar zijn tegenstander liep vervolgens alsnog een matnet in. 0-1 Voorburg.

Aan bord 2 zat Luuk weer. Het ging de vorige ronde goed dus ik dacht nog maar een keer. Hij kreeg nu te maken met een c-4 opening. De witspeler kiest hier voor een positionele opening en wil heel rustig zijn stelling zet voor zet verbeteren. Daar werkt Luuk natuurlijk niet aan mee en gaf met scherpe zetten goed tegenspel. Kwam ook wat beter te staan totdat hij het nodig vond om zijn goede loper te ruilen. Daardoor kreeg zijn tegenstander nog wat meer tegenspel en na wat onnauwkeurige zetten van Luuk die leidde tot verlies van zwaar materiaal ( toren ) konden de stukken weer in de beginstand. 1-1

Ondertussen zag ik op bord 6 , waar Julius zat, donkere wolken boven zijn stelling. In een zeer scherpe variant van het Italiaans , waarbij deze keer wit een stuk offert op veld f7, liet Julius zijn koning naar het midden van het bord drijven. Hij verdedigde zich met verve en hield het lang vol. Er was ergens wellicht een remise-variant maar dan moet je het wel kennen. Dat is van zo'n jonge jeugdspeler nog iets teveel gevraagd. 2-1 Scheve Toren.

Ik zat zelf naast Julius aan bord 5. Met de witte stukken kreeg ik weer eens een Siciliaan voor de kiezen. Ik besloot deze keer maar eens een variant met de pionzet c3 om vervolgens de doorstoot d4-d5 te brengen. Mijn tegenstander zette het centrum vast door zijn pionnen op c5 en e5 neer te zetten, ondersteund door een pion op d6. Een lekker stevig driehoekje. Ik speelde toch d4 en brak zo het centrum open. Mijn tegenstander rokeerde niet en liet zijn koning in het midden staan. Daar ben ik normaal niet zo'n voorstander van , want meestal niet goed. Het was echter niet zo eenvoudig om deze opstelling te weerleggen. Mijn tegenstander dacht dat kennelijk ook want hij bood remise aan. Ik nam een kijkje op de andere borden. Tim op bord 3 stond wel iets beter maar niet echt gewonnen. Jainendra die naast mij aan bord 4 zat had zeker geen winnende stelling. Het leek potremise. Met een 2-1 achterstand ga ik natuurlijk geen remise aannamen. Er moest gewonnen worden. Dus ging ik de denktank in om een winnende voortzetting te zoeken. Met een goed getimede loper- en torenzet dreef ik de zwarte stukken naar achteren. Vervolgens drong mijn dame de zwarte stelling binnen met schaakjes en pionwinst. 2-2.

Jainendra's tegenstander had ook remise aangeboden. Maar ook hij nam het niet aan. Ik zag eigenlijk niet direct een winnende voortzetting voor hem. Maar als je tegenstander vervolgens een vol paard cadeau doet ..... 2-3 Voorburg !!!! Zou het dan toch.....

Tim stond aan bord 3 de gehele partij goed tot zeer goed. Met actief en aanvallende zetten toverde hij snel de zwarte stelling rondom de koning tot een puinhoop. Ik dacht dat het een kwestie van tijd was om deze game binnen te halen . Tim won vervolgens ook nog eens een drietal pionnen. Toen volgde er een kleine onnauwkeurigheid die leidde tot het inleveren van twee stukken tegen een toren. En werd het nog zeer spannend. Tim was weer bij de les en kon het op vele manieren winnen. In de eindfase van het spel sloot Tim het paard van zijn tegenstander op in een mooi vierkant en was het game over. 2-4 !!!

Weer een overwinning op een koploper. En nu zijn wij , in elk geval tot a.s. maandag, zelf koploper. Rijswijk 4 speelt dan tegen DSC 8. Het is door ons jeugdteam nu razend spannend geworden. Bij winst staat Rijswijk 4 twee punten los van ons , bij een gelijkspel 1. Verliezen zij dan blijven wij boven aan staan en hebben wij het zelf in hand om kampioen te worden.

De laatste ronde zal uiteindelijk moeten beslissen wie kampioen wordt en mag promoveren. We hebben de titel wel in zicht maar zijn deels afhankelijk van anderen.

De laatste wedstrijd is thuis tegen Wassenaar die onderaan staat. Op vrijdag 12 april zullen wij proberen ook deze te winnen.

Voorburg 2 stoomt door naar de top

Afgelopen vrijdag speelde ons jeugdteam tegen DSC 8. Zij stonden 1 punt boven ons maar met 1 wedstrijd meer gespeeld. Ik zei vooraf het leuk te vinden als wij zouden winnen want dan staan wij zomaar 3e in deze competitie !!!

In de heenwedstrijd speelden wij gelijk tegen dit sterke seniorenteam die wij eigenlijk hadden moeten winnen. Door een verkeerde berekening van de teamleider aan bord 1 werd de overwinning uit handen gegeven. Vandaag geen ruimte voor dit soort grabbelpartijen.

Ook in deze wedstrijd wilde ik onze jeugd wel eens aan de topborden zien en husselde ik onze "vaste "opstelling lekker door elkaar. En dat het werkt , blijkt wel uit de resultaten , hoewel we hier en daar over geluk niet te klagen hadden.

Aan bord 1 mocht Mees aantreden. Zijn tegenstander is iemand die eigenlijk een te lage rating heeft en aanvallend speelt met de nodige tactische truukjes. Mees heeft dit ook in huis en ik was benieuwd hoe hij het deze avond zou gaan doen. In de openingsfase ging het helemaal fout en Mees kwam al rap een stuk achter. Ik schreef in mijn gedachten al een 0 maar weet ook dat Mees nooit opgeeft. Hij voerde maximaal de druk op en liet zijn stukken heel goed samenwerken. Waar de stukken van zijn tegenstander overal op het bord stonden behalve waar ze nodig waren. Met een mooie mataanval op de koning kon Mees een 1 bij schrijven. 1-0

Aan bord 2 speelde Luuk. Die dacht, trainer wat doe jij nu ? Waarom zit jij niet aan bord 1 ? En ik aan bord 2 ? Ja, Luuk, je speelt goed en nu mag je aan bord 2 het laten zien. Okay, ik doe mijn best. Er kwam een interessante positionele stelling op het bord waarvan ik dacht dat Luuk iets beter stond. Maar zijn tegenstander verdedigde correct en een remise was een prima uitslag.

Aan bord 5 speelde Julius die prima uit de opening kwam. Kwam snel beter te staan maar kwam toen de man met de hamer tegen. Julius wil nog wel eens te aanvallend spelen en als je dan een counter krijgt ... Hij kon vervolgens het ene na het andere stuk inleveren en een 0 bijschrijven.

Ik zal zelf aan bord 4. Speelde een rustige d4-opening waarbij wit niet zoveel voordeel heeft. De tegenstander wilde mijn loper ruilen tegen zijn paard. Ik speelde vervolgens mijn paard naar veld e5 om het ongedekte paard op c6 aan te vallen. Als hij dan gewoon mijn paard ruilt en daarna mijn loper , is er niet zoveel aan de hand voor zwart. Nu sloeg hij eerst de loper en die zet verwisseling kostte hem een vol stuk. Later ruilde ik die in voor een tweetal vrijpionnen. Toen zwart vervolgens opnieuw een loper cadeau deed door het te laten opsluiten , was het over en uit. 2,5 - 1,5.

Onze jongedame Noor zat aan bord 6. Met de witte stukken kreeg zij een Siciliaanse opening voorgeschoteld. Mijn tegenstander vroeg na de partij of ik met onze jeugd ook openingen behandel. Nee, antwoordde ik. Want jeugdspelers moeten openingen leren spelen. Wanneer zij de Gouden Regels consequent toepassen kunnen zij elke opening spelen. Zo creeer je gevoel voor positie spel. Openingstheorie leren met boeken is goed als je een rating hebt van 2000 +. Noor speelde de c5 van zwart niet helemaal volgens de theorie maar kwam wel goed uit haar opening. Met een koningsaanval en een tactische wending won haar tegenstander een stuk en daarmee ook de partij. Toch een prima gespeelde partij van Noor. Stand inmiddels 2,5 - 2,5

1 partij nog bezig. Tim aan bord 3 die naast mij zat. Tot mijn grote schrik en verbazing had Tim eerder in de partij op zet 16 een mat in 1 totaal over het hoofd gezien. Zijn grote voordeel zag ik langzaam verdwijnen. Ik dacht even dat hij in slaap was gesukkeld door het zeer trage spel van zijn tegenstander. Gelukkig was hij op tijd bij de les en vond hij weer de juiste zetten. Net toen de tegenstander dacht dat hij okay stond, was het mat. 3,5 - 2,5 !!!

Weer een overwinning erbij en inmiddels beland op plaats 3. Met 2 team boven ons die slechts 2 punten meer hebben. Rijswijk hebben wij al verslagen en die moeten in de laatste ronde tegen mede koploper Scheve Toren. Wij hebben daarvoor nog een uitwedstrijd tegen Scheve Toren en kunnen dus bij een overwinning weer een plaats opschuiven. We hebben het niet helemaal meer zelf in de hand maar als wij de laatste twee wedstrijden winnen ...........

Winnen van concurrenten en toch verliezen

Onze vereniging heeft een bloeiende jeugdafdeling. Naast het geven van schaaktrainingen stimuleren wij onze jeugdleden zoveel mogelijk deel te nemen aan wedstrijden. Dit kan in diverse vormen zoals individuele schaaktoernooien ( denk aan Grand Prix)  maar ook via het schoolschaken en deelname aan teamcompetities.

Zo is er bijvoorbeeld de Jeugd Club Competitie. Dit is een competitie-vorm waarbij via regionale kwalificatie-toernooien jeugdteams zich kunnen plaatsen voor de Landelijke Club Kampioenschappen. Hier worden in verschillende leeftijdscategorieen gestreden om enkele, per regionale bond, beschikbare plaatsen. Denk hierbij aan , van jong tot oudere jeugd, de categorieeen E , D, C en A/B.

svVoorburg heeft , zoals eerder op onze website valt te lezen, mee gedaan aan de E en C. Het E-team heeft zich geplaatst en het C-team miste plaatsing op een matchpunt na. Afgelopen zondag was ons D-team aan de beurt. Op de prachtige locatie de Boekenberg ( onderdeel van een fraaie bibliotheek) in Spijkenisse , werd gestreden om 1 plaats bij de Landelijke Meesterklasse D. Dit evenement werd overigens samen met de Rotterdamse Schaak Bond georganiseerd.

Dit betekent ook spelen tegen Rotterdamse jeugdteams. Van elke Bond zou in elk geval 1 team naar de Meesterklasse gaan. Ons team, bestaande uit David , Rudrashka , George , Noor en Prajit begonnen zeer voortvarend. Prajit overigens , zou pas in de middag kunnen aansluiten.

In de eerste ronde mochten wij aantreden tegen 1 van onze directe concurrenten uit de Haagse regio , SHVT D 1. Een sterk team die echter met 3-1 door ons werd verslagen. Ook een andere Haagse concurrent , Schaakmat Westland D 1 , werd in ronde 3 met 3-1 naar huis gestuurd. Twee directe concurrenten dus uitgeschakeld..... dachten wij.

Na 5 van de te spelen 7 ronden stonden wij op plek 2 van de totaal ranglijst !! Dit was onverwacht maar onze spelers waren goed in vorm. Prajit was inmiddels aangekomen en zou in ronde 6 en 7 mee gaan spelen. Ik zag geen vuiltje aan de lucht. Totdat..........

In ronde 6 aantreden tegen koploper Klim Op D. Een zeer sterk Rotterdams jeugdteam. Wij verloren met 3-1 . Het zou toch niet... Nog 1 ronde te gaan. Tegen Messemaeker , ook een sterk jeugdteam, maar dat waren wij ook. 1 punt was voldoende.

Wij verloren echter opnieuw , terwijl onze Haagse concurrenten wonnen en qua matchpunten gelijk stonden. In dat geval wordt er gekeken naar andere indicatoren om een "winnaar "aan te wijzen. Ik dacht " onderlinge wedstrijden gewonnen " , dan gaan wij door. Of weerstandspunten ( hoe sterk is de tegenstand het gehele toernooi geweest) gaan wij ook door. Want wij hadden van alle deelnemende teams de grootste tegenstand gehad.

Maar nee hoor, er werd , en dat kan in het gebruikte en door mij inmiddels verfoeide systeem, gekeken naar het aantal behaalde bordpunten. En daar kwamen wij 1,5 !!!! bordpunt te kort op het team dat vanuit de Haagse regio wel doorgaat naar de Landelijke Meesterklasse : Schaakmat Westland. Die wij notabene eerder met 3-1 hadden verslagen.

Zuurder uitgeschakeld worden kan ( bijna ) niet, denk je dan. Als je dan vervolgens hoort dat Schaakmat Westland ook nog eens een bye ( vrije ronde) heeft gehad en daarmee 2 matchpunten en 4 bordpunten gratis, zonder te spelen krijgt ........... dan ben ik even niet te genieten.

Dit is echter inherent aan het zogenoemde Zwitserse toernooi-systeem. De exacte technische benadering ken ik niet , maar ik begreep van een ervaren trainer dat dit systeem toepassen  niet bij alle evenementen de voorkeur geniet. Waarom hier dan wel is mij een raadsel. Want het voelt zeer onrechtvaardig. En hoe leg je dit uit aan de spelers ?

Als wij alleen met onze Haagse tegenstanders een vierkamp of zo hadden gespeeld, waren wij gewoon door. Ik heb nu niet het gevoel dat het sterkste D-team wordt afgevaardigd. Maar het zij zo. Ik denk wel dat de toernooi-organisatie hier eens goed over moet nadenken.

Voorburg 2 brengt spanning terug

Het kerstreces heeft onze schakers goed gedaan. Ons jeugdteam die debuteert in de 4e klasse van de Haagse Bondscompetitie speelde tot voor de kerst fris en fruitig. Je zag het team groeien in speelsterkte , motivatie , focus op het spel, tijdsmanagement zonder het plezier te verliezen. Prachtig om mee te maken. Maar jonge schakers en soms een belegen senior als ik , hebben ambities en willen graag wedstrijden ook winnen.

Op 7 januari werd de competitie vervolgt met een wedstrijd tegen svWassenaar. Deze werd met maar liefst 5-1 gewonnen en onze eerste overwinning en 2 matchpunten extra was een feit. Het grappige was dat alle jeugdspelers wonnen en de 2 senioren ( ik en de vader van Prajit , Jainendra) speelden remise. Wassenaar kwam hier overigens nog goed mee weg.

Afgelopen dinsdag stond de wedstrijd tegen de koploper svRijswijk op het programma. Zij staan fier bovenaan en het moet raar lopen als zij geen kampioen gaan worden. Maar dan moeten er nog wel in de resterende 3 ronden minimaal 4 punten gehaald worden. In de thuiswedstrijd verloren wij met 2-4 maar daar kwamen zij goed mee weg. Onder meer Julius gaf toen een verloren stelling uit handen. Nu waren wij in een andere opstelling en ik had een verassing voor de tegenstander in petto.

Normaal speel ik aan het eerste bord maar deze avond wilde ik onze jeugd wel eens aan de topborden zien spelen. Ik nestelde dus Prajit en David aan bord 1 en 2 en ging zelf aan bord 3 zitten. De tegenstander was verrast , ook omdat wij nu met een zeer jonge afvaardiging waren gekomen. Het zou een korte avond worden..........

Bord 1 : Prajit speelde met zijn tegenstander een zeer scherpe partij die ik niet helemaal heb kunnen volgen. Ergens in het middenspel verloor hij een pion maar kreeg er wel een mooie compensatie voor : namelijk een vrij pion. Dan moet je het nog wel  goed blijven spelen om die te laten promoveren. Prajit liet zien dat hij ook hier stappen maakt. 0-1

Bord 2 : David kreeg met zwart het positionele d4 tegenover zich. Vaak kiezen senioren hiervoor omdat zij er van uit gaan dat jonge jeugdspelers nog te weinig positioneel gevoel en inzicht hebben. Normaal is dat ook wel zo , maar David is geen gewone jeugdspeler. Die ontwikkelt zich heel snel en speelt veel. Met een rustige opbouw van beiden was er ogenschijnlijk niet zoveel aan de hand. Tot het moment dat zijn tegenstander ineens een paard tegen 2 pionnen offerde. Aangezien David's koning nog in het midden stond dacht de tegenstander waarschijnlijk dat hij voldoende compensatie voor het stuk had. Maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. 0-2

En zo was het opzetje met de opstelling al geslaagd.

Bord 6 : Hier speelde een andere jonge jeugdspeler die iets ouder is dan David. Hugo die zijn competitie-debuut maakte. Ook Hugo is een speler die snel vorderingen maakt en zoveel als mogelijk wil spelen. Zijn tegenstander koos ook voor het positionele d4. Dit keer een dame-gambiet die Hugo ook aannam door de pion op c4 te slaan. In de huidige praktijk bij GM's en zo wordt dit niet meer gedaan , want niet goed voor zwart. Maar jeugdspelers moeten dit wel leren spelen. En als senior moet je het dan ook wel goed blijven doen. Op zet 17 stukken weggeven hoort er natuurlijk niet bij. 0-3

Bord 4 : Tim kreeg ook met een d4 te maken. Maar hij verslikte zich lelijk in de opening en deed wat verschrikkelijke zetten die hem een vol stuk kostte. Normaal is het dan over en uit. Maar ook je tegenstander kan fouten maken dus eigenlijk moet je niet opgeven voor je mat staat. Dat deed Tim dan ook niet en hij bleef heel goed en actief tegenspel bieden. Tja, en dan gebeurt waar je op hoopt. Zijn tegenstander gaf op zet 20 het stuk weer terug. Tim accepteerde dit buitenkansje natuurlijk gretig en maakte er 0-4 van.

Tja, wat nu 4-0 voor en alleen de twee oudjes nog bezig. Het moet niet gekker worden. Ik had al eerder aan bord 3 remise aangeboden maar dat mocht van de teamleider Rijswijk door mijn tegenstander niet worden aangenomen ( bij de stand 0-3). Logisch want er zou nog een gelijkspel inzitten. Bij de winst van Tim bood ik nogmaals , in gewonnen stelling want ik stond een stuk voor, remise aan. Deze werd wel aangenomen. 1/2 - 4 1/2 !!! De winst voor het team was binnen.

Aan bord 5 zat Jainendra die ik inmiddels had verteld dat ook hij remise mocht aanbieden. Dan konden we redelijk vroeg weer thuis zijn. Maar zijn tegenstander nam het niet aan en speelde stug door. Dan moet je op zijn minst een variant gezien hebben die tot ruim voordeel leidt. Ik zag het in elk geval niet. Als je dan vervolgens de dame weggeeft .......  1/2 - 5 1/2

Een dikke vette overwinning dus op de koploper waar het chagrijn van de gezichten af te lezen was. Dit was niet verwacht. Wij hebben de spanning in deze competitie weer een beetje teruggebracht. Wie weet waar wij gaan eindigen ...........

2019  Schaakvereniging Voorburg