Wisselende kansen

Partijen die gelijik opgaan met wisselende kansen zijn altijd het leukste. Dit is zo'n partij. Wit zet de partij voorzichtig op en na ongeveer 12 zetten staat het nagenoeg gelijk. Dan speelt zwart het merkwaardige 13. f6. Wit wint twee pionnen, maar opent wel lijnen voor zwart naar zijn koning. In het vervlog speelt Siyar te behoudend. Hij wil alle dreigingen pareren, maar hierdoor staan zijn stukken weinig actief en roept hij de problemen over zichzelf af. Wit komt steeds meer onder druk. Zwart staat gewonnen, maar de winnende combinatie is erg lastig te vinden. Uiteindelijk wordt tot remise besloten. Eigenlijk wel een terechte uitslag. Zwart staat in de slotstelling overigens nog steeds beter.

Dameproblemen

De dame is een sterk stuk, maar kan niet alles alleen. Dat merkt wit in deze partij. Adrie start aarzelend en staat vrij snel onder druk. Ik kan op een gegeven moment een dame ruilen tegen twee torens. Ik heb niet lang getwijfeld over deze beslissing. Niet alleen zijn twee torens samen iets meer waard, ik had ook nog het loperpaar en de witte paarden stonden hopeloos passief opgesteld. Toch is de stelling na de 17e zet waarschijnlijk nog wel houdbaar voor wit.Het blijkt echter lastig met de dame tegelijkertijd te verdedigen en voldoende druk op de zwarte stelling te houden. Wit weet de beste verdediging niet te vinden. De zwarte torens dringen binnen. Tegen een overmacht aan stukken staat de witte dame machteloos.

Adrey Caljé - Tom Loorij

Wit: Adrey Caljé
Zwart: Tom Loorij

Een leuke aanvalspartij van Adrey. Waarschijnlijk is Tom door het minder gebruikelijke 2.d4 verrast en speelt de opening weifelend. De Siciliaanse opening is bijzonder rijk en kansrijk voor zwart, maar het is wel een moeilijk systeem waarbij de juiste zetvolgorde vaak belangrijk is. In sommige openingen kun je een rustige wat minder nauwkeurige zet kiezen. In het Siciliaans gaat dat vaak niet. Zwart komt vrij snel in moeilijkheden. Vanaf zet 8 geeft de computer aan dat zwart verloren is. Dit geeft een wat misleidend beeld van de prestatie van Adrey. De juiste zetten moeten nog wel gevonden worden om te winnen en dit is voor een huisschaker niet eenvoudig. Wit speelt krachtig door en met een mooie doorbraakzet beslist hij de partij.

Martin Mellens - Ike Tjin á Lien

Een potje vrij worstelen. Zo zou je deze partij kunnen noemen. Ik probeer Ike te verrassen door e4 te openen, maar sta rond zet 12 bedenkelijk. Dan besluit Ike actief te worden op de damevleugel, waardoor een rommelige tactische strijd ontstaat. Ik win de kwaliteit, maar het kost nog de nodige moeite om de winst binnen te halen.

Siyar Zengin - Jan Nienhuis

Wit: Siyar Zengin
Zwart: Jan Nienhuis
Resultaat: 0-1

Een interessante partij. Wit zet de partij wat passief op, zodat zwart op zet 16 een loperoffer op h2 kan brengen. Zwart weet de aanval geen goed vervolg te geven en wit neemt de aanval over. Met een mooi torenoffer wordt de koningsstelling open gebroken. Op zijn beurt mist wit de winst. Zwart heeft een pion meer en wint het eindspel vrij gemakkelijk. De opening is interessant omdat het laat zien hoe wit in de problemen komt doordat zijn pionnenstelling te star is. De aanvalswendingen bij het loperoffer zijn ook leerzaam om te bekijken. Deze komen vaak voor.

Rob van de Kamp - Martin Mellens

Soms bestaat bij het schaken zoiets als mazzel. Dat is volgens mij in deze partij het geval. Deze partij gaat ruim 20 zetten lang gelijk om. Zwart komt iets beter te staan, maar na een mindere zet kan wit een dame ruilen tegen twee torens. Normaal gesproken zijn twee torens sterker dan een dame, maar deze stelling bevat wat toevallige tactische wendingen. Wit ziet dit niet, en verliest de partij.

Blijven opletten

Een schaakpartij is niet voorbij totdat de laatste zet gespeeld is. Deze oude les ondervond Wim Happel weer eens in zijn partij tegen Harry Schut. Daar stond na 35 zetten de volgende stelling op het bord.

Harry Schut - Wim Happel (stelling na zet 35)

Zwart aan zet.

Zelf schrijft Wim hierover "Deze stelling werd na een moeizaam gevecht bereikt. Zonder nadenken probeerde ik nu pionnetjes te gaan eten met 35 ..Kc4 (na het eenvoudige 35 ... a6 was wit in zetdwang geweest). Na 36 ... a6 kon ik meteen opgeven. Steeds blijven opletten dus!"

Een goede tip voor iedere schaker.